tisdag 14 mars 2023

Ris och pris i tiden...

Inflation. Jag är lite för dum för att fullt ut fatta hur sådan uppstår. Däremot klok nock för att förstå vad ordet betyder. Det räcker att jag sätter min fot på Coop. Eller Ica. Eller Lidl. Eller vilken jävla butik som helst som kränger ägg och tomater. Prisökning. Det är vad inflation betyder. Dock enkelriktad, träffar blott konsumentledet. Producenter, leverantörer, näringsidkare; alla kan kompensera sig. Därav 40 spänn för en brödlimpa som tidigare kostade 20 och kampanjpriser som vida överstiger normalnivån från tiden före inflationspesten. 

*. *. *

Som häromdan på Hemköp: en mjukost från Arla, 200 gram, ”såldes ut” för 14:95. 30% under ordinarie pris, inte pga kort datum utan för att just den sorten var utgående ur sortimentet. Allt enligt den rödmärkta lappen på asken. Men herregud. Precis den osten köpte jag tidigare för runt en tia, ordinarie pris. Och med tidigare menar jag då 2022, inte 1900-kallt. Ett litet exempel i det stora hela - men tillräckligt för att göra mig misstänksam. Hur mycket är ”inflation”? Hur mycket är okynne? Passa-på-höjningar som inte är sakligt grundade? Dags för regeringen att agera. Gärna ett tomatstöd, tack.

*. *. *

Regeringen, ja. Någon som kan föreställa sig SVT:s fotbollsexpert Daniel Nannskog twittra ut en protest mot Sveriges nya och förråade flyktingpolitik? Ingen? Nä, inte jag heller. Men Nannskog’s motsvarighet på brittiska BBC, Gary Lineker, gjorde exakt detta om sitt lands regering. Det kostade honom jobbet. I några dagar. En massiv sympatiyttring senare var Lineker återanställd. Jag beundrade mannen redan innan, ännu mer nu. I Sverige är vi tyvärr inte ”såna”; blåbrun politik passerar utan invändningar, fotboll och andra mindre kontroversiella ämnen anses viktigare. 

*. *. *

Bäst att säga: inga jämförelser i övrigt mellan Lineker och Nannskog. Som fotbollsspelare alltså. Den ene var stor i Världen, den andre var stor i Norge. Inte illa ment; själv blev jag aldrig större än halvstor i Karlskrona AIK:s pojklag 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar