torsdag 16 mars 2023

En fråga om ofredande

Sexuellt ofredande är på tapeten igen. Den här gången är det kd-politikern Sara Skyttedal som polisanmält partikollegan Johan Ingerö. Nya huvudpersoner, samma könsmönster: offret kvinna, förövaren man. Som om det omvända aldrig nånsin inträffat eller skulle kunna inträffa. För tydlighets skull: sexuellt ofredande är alltså den juridiska termen för kränkande kroppsberöring. En handpåläggning där ryggen byter namn, ett oombett kladdande på andra känsliga ställen etc. Den som rört sig i nattklubbssvängen eller tagit del av lössläppt firmafestkultur vet att detta inte är helt och hållet en könsfråga. 

*. *. *

Skillnaden (numera) ligger i att kvinnor anmäler, gärna åtta, tio eller femton år efter påstådd händelse. Jag säger inte att det är fel - men visa mig den man som skulle polisanmäla att han utsatts för en kvinnlig hand i delikata områden. Finns tomten? Är privatmoral könsbunden? Då har jag haft viss otur i livet. Råkat ut för damer som egentligen inte finns. Skam till sägandes trodde jag det var tur. Vilsna själar möts, ömsesidigt tycke uppstår i stunden, ånger möjligen i efterhand. Men därifrån till att polisanmäla för ”sexuellt ofredande”...nja, med all respekt för mänskligt lidande förstår jag det inte riktigt.

*. *. *

Nu vet jag förstås inte exakt vad som hänt i fallet Skyttedal/Ingerö. Ingenting, enligt honom. Lårberöring, enligt henne. För nio år sedan. Nånstans kan jag tycka att saken kunde lösts precis då, på plats och i ögonblicket. Mellan parterna, så att säga. Ingen av dem är känd för att sakna handlingskraft eller verbal förmåga. Särskilt inte Skyttedal. För övrigt är en spontan polisanmälan alltid bättre än en som kommer nio år i efterhand. Bättre för trovärdigheten, bättre för den juridiska processen. Fast där har kd som parti redan tagit ställning: Ingerö har på basis av blotta anklagelsen fått lämna sitt uppdrag som partisekreterare.

*. *. *

Ponera nu att den rättsliga prövningen slutar med att Ingerö blir frikänd. Det kan ju bli så. Vad gör kd då? Kickar EU-parlamentarikern Sara Skyttedal? Återanställer Johan Ingerö? Garanterat inte. Det logiskt rätta går sällan hand i hand med det politiskt korrekta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar