fredag 17 mars 2023

Jobba, jobba, jobba...

Jag var på handboll igår. HK Malmö mot IFK Skövde, 29 lika. Spännande match, sympatiskt slutresultat. Och en prövning för öronen för oss som tittade på. Åsyftar damen som alltid - men sällan lika intensivt som igår - sitter på läktaren och vrålsjunger ”jobba, jobba, jobba”...med tonartshöjningar och hela paketet. Oavbrutet, i 60 minuter. Man kan tycka vad man vill om den typen av support - alltifrån ganska roande till nära nog outhärdligt. Jag väljer det positiva alternativet. En sak är ju säker: utan damen ifråga hade Baltiska hallen varit en gravkammare. Okej, ölhall kanske; sorl förekommer, dock dränkt i jobba-kaskaderna.

*. *. *

När jag cyklade hem drabbades innovatören i mig av en snilleblixt. Vore inte detta något för en arbetsgivare vilken som helst? Alltså att anställa någon som går runt från avdelning till avdelning och vrålsjunger ”jobba-jobba-jobba” i olika tonarter. Gärna ackompanjerad av en trumslagarbärsärk, som på handbollen. En lysande idé, om jag får säga det själv. Sen vet jag inte om facket skulle hålla med, sannolikt icke. Ej heller vet jag om jag är riktigt klok när jag är ute och cyklar. Man får så många idéer just då, ofta relaterade till sånt man precis upplevt. Men för att återvända till det seriösa: var det något HK Malmö gjorde igår kväll var det ”jobba”.

*. *. *

Inställningen fanns där. Viljan, attityden, moralen. Kruxet, för HK, var att allt detta fanns även i motståndarlaget. Skövde vägrade vika ner sig, kom tillbaka från tuffa underlägen hela tiden. Hade dessutom boll i sista anfallet, kunde vunnit. Där kände man dessvärre igen HK:s återkommande problem. Svårigheterna att orka en hel match. Oförmågan att knyta ihop en säck. Priset för att man går runt på relativt få spelare och sliter hårt på de viktigaste. Märkligt igår: unge William Lund förunnades ett kort inhopp i första halvlek. Gjorde två mål på två skott. Och försvann sedan till bänknötning resten av matchen. Hoppas killen själv förstår sånt - jag gör det inte. 

*. *. *

Till sist: på söndag kan drömmen om allsvenskan infrias för Handbollsklubben Ankaret i Bjärred. Hemmamatch mot Ystad IF:s farmarlag i söderettans sista omgång, seger och jublet lär höras ända till Lomma. Jag säger bara lycka till. Och glöm nu inte det viktigaste: jobba-jobba-jobba.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar