onsdag 3 maj 2023

Återstart i bortsjabblat slutspel

Hallå där. Nån som har märkt av någon hajp kring handbollens SM-slutspel? Inte? Samma här. Plötsligt las det ju ner. Avbröts, försvann ur medvetandet. Delvis pga ”otur”: alla kvartsfinalerna på herrsidan avgjordes i tre raka. Någon beredskap för det fanns tydligen inte från förbundets sida. Däremot beredvillighet för att mitt i slutspelet spränga in ett par landskamper i en hitte-på-turnering. Vilket ytterligare förlängde uppehållet. Känns som tre veckor nu, men det är kanske bara två. Jag tycker det är synd. Och skam.

*. *. *

Slutspelet - förbundets egen produkt - borde vårdas bättre. Djupfrälsta handbollsvänner bryr sig nog inte, men alla andra gör. De som slits mellan breda idrottsintressen, som inte självklart väljer handboll före något annat. Fotboll t ex. Den säsongen är ju i full gång. Kolla i medierna får du se. I den konkurrensen står sig handbollen slätt - oavsett. Men ett sönderhackat och lååångt utdraget SM-slutspel gör bara hopplösheten värre. Herregud, det hinner bli sommar innan mästarlagen kan koras. Som i hockey numera, VM runt midsommar. Tiden är ur led, så sant som det är sagt.

*. *. *

F ö fattar jag inte varför slutspelet avbröts pga landskamperna. Minns jag rätt var tre spelare från slutspelslagen nominerade i den svenska truppen - i huvudsak som utfyllnad. Ingen av dem figurerade i någon oumbärlig roll, Kristianstads Jurmala Åström fick knappt beträda banan. Jonathan Svensson, YIF, tog för sig i ett piggt inhopp, Möller från Sävehof slet förtjänstfullt men inte länge på linjen. Värt att släcka ett slutspelsintresse för detta? Inte i min bok. Då tar jag - som handbollsvän - mycket hellre en rak serie. Med normalt flow och SM-guld till vinnaren. 

*. *. *

Jo, jag vet. Återstart ikväll. Kristianstad-Hammarby på tv. Mitt speciella favoritlag på damsidan H65 Höör också, i en annan kanal. Semifinaler. Äntligen. Olyckligtvis parallellt med Mjällby-AIK i fotbollsallsvenskan. Gissa vad jag väljer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar