måndag 30 maj 2022

Dags för Häcken att klippa allsvenskan?

Sommarvilan kom ovanligt tidigt i år. Den för fotbollsallsvenskan alltså. Från nu och cirka fyra veckor framåt; icke en match att roas av, icke ett domslut att reta sig på. Skönt. Livet är trots allt större än en boll. Kanske drar jag till Småland för några dagars fiske och rekreation. Cykla långt, fritt och sakta är en annan lockelse. Eller också nöjer jag mig med att slappa hemmavid, den konsten behärskar jag till fulländning. Luxuösa äventyr har jag inget behov av längre. Möjligen en Tysklandstripp för våtvarornas skull, inte mer än så.

*. *. *

Häcken i allsvensk topp över uppehållet. 23 poäng på tio matcher, en enda förlust. Få, om ens någon, såg detta komma. Allra minst jag. Hisingelaget brukar ju blanda och ge, svika så fort någon viskar ”guldkandidat”. Men nu vete fasen om det inte är dags. Segern över Sirius senast var typisk för ett lag som så att säga stadgat sig: Häcken fick målvakten Abrahamsson utvisad, var decimerat ungefär en halvtimma, tvingades släppa till en kvittering i sista övertidsminuten. Men vann lik förbannat! Sekunderna efter 3-3 kom 4-3-målet, obegripligt hur. Nej, jag vågar inte säga att Häcken vinner allsvenskan 2022, jag konstaterar bara att lag som vinner matcher på det sättet måste tas på största allvar.

*. *. *

Ett motbud till Häcken är förstås AIK. Också 23 poäng, dock på elva spelade matcher. Lite skojigt att  ”1-0-maskinen” tycks vara ett minne blott. 3-3, 2-2, 2-1 i de tre senaste skvallrar om ett annat AIK. Roligare att titta på, väl så svårt att besegra. Gemensamt i den nämnda resultatsviten är att AIK kommit tillbaka från underlägen. Hammarby? God trea på 20 pinnar - men med nedåtgående trend. Fem raka vinster i början, fem ynka poäng därefter. Man ska inte vara kategorisk efter tio omgångar men jag har svårt att se Bajen som något hållbart alternativ i toppstriden.

*. *. *

Tänk siffrorna 13  3  3 i respektive kolumner för vinst, oavgjort, förlust. Minst detta är vad MFF behöver på sina nitton återstående matcher för att i slutänden kunna utmana seriöst om guldet. Exemplet skulle ge 42 poäng - till de 18 MFF har här och nu. Färre än 60 poäng i ”totalen” ger ingen mästarglans, det vore i så fall ett brott mot gällande statistik. Kört för MFF? Självklart inte. Jag nämner förutsättningarna för att belysa svårighetsgraden. MFF har tummat på marginalerna, det finns inte jättemycket kvar. Djurgården är f ö i liknande läge. Kalmar ytterligare en bit ifrån, tyvärr. Jämte Häcken är Kalmar det lag som imponerat mest på mig under allsvenskans första tredjedel. Guld lär det inte bli för Henrik Rydströms manskap, men definitivt en guldstjärna för sevärd fotboll. 

*. *. *

Bottenstriden är en annan fråga. Nog så intressant, nog så oviss. Tre lag lite distanserade just nu, HIF jumbo på blott en handfull poäng och dessutom ensamt i fulspelet ”kicka tränaren”. Än så länge, är väl säkrast att tillägga. Säsongen är ung, mycket kan hända på alla områden. Omstart efter midsommar. Punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar