onsdag 4 maj 2022

Svulstiga egon, svalt nyhetsvärde

Läste i nåt nyhetsflöde om en svensk kvinna - känd från tv - som fött sitt tredje barn. Vid 52 års ålder. Jag har ingenting med saken att göra. Inte i något led; barnet är resultatet av en provrörsbefruktning. Men när händelser som denna sprids som en nyhet måste jag ändå undra: var finns allmänintresset för vuxna människors extrema egotripper? Kalla mig fördomsfull, gammal, ute ur matchen, jag tar va’faan som helst. Utan att ändra uppfattning: att skaffa barn vid 52 är barnsligt, lite som ett rop på hjälp efter tider som flytt. Och under alla omständigheter strikt personligt...

*. *. *

...men ingen får förstås va’ värst. Härförleden kablades nyheten ut om en annan svensk kvinna - ännu mer känd från tv - som väntar sitt andra barn. Hon är 53. Provrörsbefruktning där också. Ingen pappa, inget dubbelt föräldraskap. Behövs inte, svullet ego räcker. Nä, jag vill inte moralisera. Var och en behandlar sin livskris. Kändiskvinnorna i offentlighetens ljus, vanligt folk hemma på kammaren. Välkomna till en galen värld, alla gulliga små bebisar. Tids nog ärver ni jorden.

*. *. *

Lusten att bli förälder i mogen ålder är nu inget kvinnoproblem. Det finns män som blivit pappor i 80-årsåldern. Företrädesvis rika män. Helst stormrika. Sådana ligger särskilt bra till hos yngre kvinnor, har jag hört. Därav en del udda föräldrakonstellationer: pappa 82, mamma 33. Typ. Vilket f ö påminner mig om när jag själv blev pappa vid 41. Är du morfar eller farfar till det lilla flickebarnet? frågade en ung mamma på lekplatsen något år senare. Har knappt kommit över det ännu.

*. *. *

Från det ena till det andra närmar vi oss valet. Om den saken är det dock ovanligt tyst. Natofrågan är hetare. Måste erkänna att jag står offside där. Alla ropar ja, även partiet som alltid ropat nej. Undrar om jag inte är siste sossen som spjärnar emot. Allt är den förbannade Putins fel. Han skrämmer inte bara alliansfriheten ur Sverige - han skrämmer skiten ur hela världen. Och massakrerar Ukraina, liksom i förbigående. Arma barn som växer upp i denna tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar