lördag 7 maj 2022

Fotbollslördag de luxe

Brommapojkarna-TFF. AIK-IFK Göteborg. MFF-Mjällby. Tre fotbollsmatcher samma dag. Fem timmar i tv-fåtöljen. Fixar man det? Utan problem, skulle jag nog säga. Är det nyttigt? Tveksamt. Kanske inte för blodomloppet, cirkulation och sådana saker. Men möjligen mentalt. Lättjefulla upplevelser driver glädje, sånt ska man aldrig underskatta. Dessutom väcker de samvetet. Om det inte vore för stundande fotbollsorgie hade jag ju knappast tagit den promenad som jag precis gjort. Visserligen bara runt huset, men 100 meter är trots allt 100 meter. Aningen bättre än absolut ingenting. Inbillar jag mig.

*. *. *

Mest ser jag naturligtvis fram emot MFF-Mjällby. Laget från staden där jag bor mot laget från landskapet där jag en gång såg dagens ljus. Får man be om ett oavgjort? Nähä, inte det. Då hoppas jag på himmelsk rättvisa, även om den skulle drabba Mjällby. Alla vet var jag har mina sympatier så varför hymla? I fjol vann förresten Mjällby motsvarande match med 1-0, målet insnubblat av Moro. Gott att minnas, samtidigt som det talar emot en upprepning idag. Blixten slår ju aldrig ner två gånger på samma ställe, sägs det. Läser dock att MFF har nio man på skadelistan. Sjukt. Fast överdrivet förstås. Alla nio hade inte platsat i matchtruppen, än mindre i startelvan. Min känsla just nu är att MFF vinner. Mjällby kan inte gärna hålla på och överträffa sin egentliga kapacitet i match efter match.

*. *. *

Närmast BP mot TFF. På Grimsta IP som jag faktiskt besökt i tjänsten en gång i tiden. Nämligen när Höllviken GIF:s pojkar 89 spelade SM-final mot just BP. Förlust 3-1, om jag minns rätt. Den där årgången av Höllvikentalanger var både vass och komplett - men ingen blev stjärna på riktigt, seniorkarriärerna kom av sig ungefär vid division 3. Utom för en då underårig planta i BP-laget. Albin Ekdal, dagens landslagskapten. Lite typiskt fotbollens förunderliga värld; talanger finns hur många som helst, ytterst få slår igenom stort. En och annan fastnar i tv-fåtöljen. Vad dagens TFF har att erbjuda återstår att se. Klubbens ambition är uttalat ”allsvensk”, resultaten hittills i superettan övertygar blott måttligt. Spelet kan börja. Nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar