onsdag 25 maj 2022

Slaget i Skövde

Ja, det är fantastiska finalmatcher som pågår just nu i handbollen. Nej, jag har inte ändrat mig i sak: en finalmatch hade räckt, ett gemensamt event för herrar och damer. Och bäst av allt vore ett återupprättat seriespel, bort från transportsträckan mot ett utdraget slutspel. Men nog av, efter att ha sett tredje mötet mellan Skövde och Ystad igår inser jag att min argumentation inte imponerar på någon. Knappt ens på mig själv. Fast möjligen på sjukvården.

*. *. *

Så är det ju: tätt matchande som det blir i ”bäst av 5” sliter enormt på spelarna. Detta i ett läge där slitaget redan är ett faktum. Handbollssäsongen började inte igår eller i förgår, den började för cirka tio månader sen. Finalserien kommer lite som en helmara direkt på en halvmara. Med de risker det innebär för t ex belastningsskador eller bara allmän utmattning. Och i slutänden kanske ”fel” lag som svenska mästare. Långsökt? Inte igår, under ”slaget i Skövde”.

*. *. *

Hemmalaget fick sin viktige islänning Valdimarsson illa skadad i slutet. I samma situation linkade Ystads ende högersexa Hampus Karlsson av banan. Kim Andersson däckade, men återställdes med kylspray. Niklas Kraft, fenomenal Ystadmålvakt, fick ett skott i skallen som sista minne av matchen - om han nu minns det. Övriga undkom med lättare blodvite och svårare blånader. Som sagt, i all sin brutalitet var detta en fantastisk match. Ystad vann 31-27, främst i kraft av Kraft.

*. *. *

Skövde såg ju ut att ha greppet. Ledde 21-16, bars fram av publiken. Det var då Niklas Kraft gjorde om sig till levande vägg. Vilket målvaktsspel! Och vilka reservkrafter i Ystadlaget! 9-1 under en tiominutersperiod, matchen i hamn. Otroligt imponerande. Tio man gjorde mål, ändå måste jag nämna en av de få mållösa. Philip Stenmalm, försvarsgiganten. Jag kan inte nog uppskatta en sådan spelare. Aldrig delaktig i det ”roliga”, ständigt redo för det oglamorösa jobbet. 

*. *. *

Match nr 4 på fredag. I Ystad. Friskast vinner. Skulle det vara Ystad betyder det SM-guld. Hoppas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar