fredag 22 mars 2024

På turné - typ som en svensk backlinje...

Jag var i Tyskland igår. Inköpsresa, så kallat. Kom hem i god tid för att hinna se Portugal-Sverige, vänskapslandskamp i fotboll. Men avstod. Det tar på krafterna att ränna runt i tyska godisbutiker. Mycket på hyllorna, svårt att välja och vraka. Dessutom köpte jag en pizza med mig hem, en sån där man värmer i ugn. Efter den och en halv flaska vin insåg jag att sängen var mer lockande än fotbollen.

*. *. *

Såg i tidningen i morse att Sverige förlorade med 5-2. Inte mycket ”vänskap” i dom siffrorna. Betydelselösa matcher brukar sällan sluta så, desto oftare med kryss för att alla ska bli nöjda och glada. Men det är klart: Portugal är en A-nation i fotboll, Sverige tillhör numera kategori C. Och nye förbundskaptenen Tomasson var tydligen inte ute efter ett anständigt resultat. Då hade han väl radat upp en försvarslinje, tänker jag. Defensiv balans i laget, respekt för motståndet. Inte Tomassons fotboll, om jag tolkat hans programförklaring rätt. Som den gamle anfallare han är sjunger han offensivlustans lov.

*. *. *

Som sagt, jag såg inte matchen. Saknar underlag för kritik. Intrycket, baserat på utlåtanden från närvarande expertis, blir dock att Portugal inte kunde undgå att göra (minst) fem mål. Sveriges försvar lämnade fältet fritt. Inget nytt, den lagdelen har inte fungerat på länge. Tufft för Olsen i buren att behöva agera hjälte varenda gång - ja, till slut omöjligt. Några stora växlar ska man aldrig dra av landskamper ”utom tävlan”, men en sak är säker: Jon Dahl Tomasson kunde fått en roligare debut på nya jobbet. Albanien närmast blir kanske mer rättvisande; C-nation mot C-nation, hur surt det än låter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar