tisdag 5 mars 2024

Mitt i matchen kom ett samtal...

Det kom ett mobilsamtal igår kväll. Mitt under cupmatchen Hammarby-Mjällby. Vem faan ringer då? En god vän väl medveten om mina Mjällbysympatier, visade det sig. Jaha, hann jag tänka, han vill så klart beklaga, Hammarby hade ju precis gjort 1-0. Sen svarade jag - och mycket riktigt: ”Bergström”, sa han. ”Jaså den olyckan”, sa jag. ”90 sekunder nånting”, fortsatte han. Intellektuellt meningsutbyte? Inte precis. Däremot missförstånd på hög - eller möjligen låg - nivå. Kopplat till det faktum att tv-apparater inte alltid synkar, den ena kan så att säga ligga någon dryg minut före den andra i själva bildöverföringen. Teknikens irrfärder, djupt mänskligt att glömma för oss som kommit en bit upp i åren.

*. *. *

Vi talade alltså förbi varann, vännen och jag. Han ville gratulera, inte alls beklaga. Hammarbymålet ändrade förvisso riktning på en Mjällbyspelare, dock inte Bergström som jag förleddes att tro av samtalet. ”Ser du inte matchen”? frågade vännen och lät antyda att nånting trevligt nyss inträffat. ”Klart jag kollar. I min ruta står det 1-0. Är det fel eller”? Längre hann jag inte. Plötsligt hände det som redan hänt i vännens tv ett par kilometer bort: Mjällby gör 1-1! Jacob Bergström, vem annars. Ridå ner. Eller upp, beroende på hur man ser det. Vännen blev förtvivlad, bad om ursäkt. Tyckte att han snuvat mig på ögonblickets njutning. Ingen fara, försäkrade jag, snarast tacksam över ett oförglömligt samtal.

*. *. *

Vad gäller matchen blev jag imponerad av båda lagen. Nånting säger mig att Hammarby kan bli ett hot mot MFF - och andra guldaspiranter - i årets allsvenska. När och om effektiviteten matchar spelet lite bättre, vill säga. Potentialen finns. Många skickliga spelare, intressant ny tränare i Kim Hellberg. Mjällby fick 1-1 med viss tur - eller kanske rättare sagt viss oskicklighet i Hammarbys förmåga till avslut. Ändå upplyftande att se Mjällby. En ny dansk på mittfältet, Röykjaer. En ny gambier i anfallet, Manneh. Båda positiva bekantskaper. Annars samma stomme som i fjol - och samma frenesi, samma höga arbetsmoral. Svettig spelidé, massor av löpmeter. Och till råga på allt bra bredd. 

*. *. *

Sålunda fick varken Bergström eller Jagne plats i startelvan. Inte Victor Gustafson heller. Alla tre byttes in efter pausvilan. Vilket klart och tydligt höjde den offensiva kvalitén i Mjällby (backlinjen grym matchen igenom). Jagne’s förarbete till Bergströms kvitteringsmål var fotbollsgodis för kräsna finsmakare. Lite synd att det kom mitt i ett mobilsamtal, det hindrade mig från att vråljubla lika ohämmat som jag brukar. Man ska va’ rädd om öronen på en gammal vän. Jag tror hursomhelst det kan gå bra för Mjällby även i år. Topp 8 i allsvenskan, nåt sånt kanske. Men närmast en kvartsfinal i cupen, mot AIK. Det var vad 1-1 mot Bajen betydde. Starkt jobbat ”Bergström” och övriga sillastrypare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar