torsdag 28 mars 2024

Lugis sorgliga dubbelsorti

Kungälv tog tio poäng, Lugi nio. En sluttabell ljuger inte, rätt lag åker ur damernas handbollsliga. Men. Låt mig ändå påminna om ett illaluktande resultat från omgång 20 (av totalt 22). Bara för att belysa hur det kan gå när en tredje part ”lägger sig i”. H65 Höör-Kungälv 17-20. Påstår jag att H65 la sig? Nej, så vårdslös är jag inte. Bevis saknas, då ska man hålla käft. Antyder jag att H65 inte såg någon direkt anledning att vinna matchen? Fri tolkning. Kanske räcker det att kolla på fakta. Kungälv hade vunnit en säger en match i ligan innan besöket i Höör - och H65 ska trots allt föreställa ett topplag. Mot den bakgrunden - och i skenet av Lugis läge - stinker 17-20, det går inte att komma ifrån.

*. *. *

Jag vet ingenting om relationerna H65/Lugi. Tycker man om varann? Finns ömsesidig respekt? Nåt som kan liknas vid grannsämja? Höör och Lund är liksom nästgårds - men det garanterar förstås inte ”hjälp i nöd”. Lika gärna kan det föda destruktiv rivalitet, idrotten erbjuder många exempel därvidlag. Gottar sig H65 att Lugi åker ur? Ful fråga, önskar att den inte hade behövt ställas. I sammanhanget en eloge till Lugi: ingenstans har jag sett ledare eller spelare kommentera resultatet som i praktiken beseglade lagets öde. Internt kanske, men inte utåt. Självrannsakan först, klokast så: om Lugi ryckt upp sig tidigare hade ju ”mystiken i Höör” saknat all betydelse. Och då hade jag sluppit skriva detta om ett lag jag alltid gillat.

*. *. *

Ikväll besannades så klyschornas klyscha. ”En olycka kommer sällan ensam”. Lugis herrar förlorade i Skövde och gör damerna sällskap ut ur högsta serien. Sorgligt, grymt, lite säsongstypiskt; Lugi ledde större delen av matchen, men fattades det sista och viktigaste: förmågan att avgöra, knyta ihop. Istället 33-32 Skövde, segermålet en straff på själva slutsekunden. HK Malmö kunde gjort en räddningsinsats i Kungsbacka - men var aldrig nära: 24-31 mot Aranäs. Har Lugi inga vänner? frågar jag mig i stundens hetta. Denna fantastiska klubb med Sveriges största ungdomsverksamhet, näst efter Sävehof. Med Lundaspelen, världens största inomhusturnering för ungdomar. Med damlag och herrlag på toppen, stjärnspelare som kryddat våra landslag. Ligahandboll kemiskt ren från Lugi kommer att kännas naket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar