onsdag 15 november 2023

Fotbollens förutsägbara firmafest

Allsvenskans Stora Pris på Discovery+ igår kväll. Rätt avslaget som tv-underhållning betraktat. Lågbudget över produktionen, pristagare som i de flesta fall inte var där. Ingen partystämning, inget som stack ut från det förutsägbara. Jo, möjligen en sak: Henrik Rydström blev inte Årets tränare. Jag säger inte att han borde blivit det, konstaterar bara att prisjuryn frångick sina egna principer. Mästarlagets tränare brukar allt som oftast bli även Årets. Okej för mig att den linjen bröts - men till förmån för Elfsborgs Jimmy Thelin?

*. *. *

Där hängde jag inte med riktigt. Elfsborg var trots allt ”sämst när det gällde”. Bommade att säkra guldet hemma mot Degerfors, föll sedan i avgörandet mot MFF. Att två dagar senare utnämna Thelin till Årets tränare blir en närmast halsbrytande krumelur. Hur skicklig han än är avslutade han ju säsongen som loser. I min bok hade det känts fräschare om juryn premierat någon av de tränare som gjort stort av smått. Anders Torstensson i Mjällby. Christer Matthiasson i Sirius. Kim Hellberg i Värnamo. Helst den senare.

*. *. *

I övrigt tämligen odramatiskt. Alla priser till MFF, Elfsborg och Häcken, de tre i topp. Inga avvikelser, inget officiellt erkännande av de mindre klubbarnas spelare. Fast inte heller av Johan Dahlin, MFF-målvakten. Nominerad vid ett flertal tillfällen genom åren, ständigt förbigången. Nu av Valdimarsson, Elfsborg. Och Kiese Thelin, Årets anfallare? Nja. För att han vann skytteligan då. Tungt förstås, samtidigt lätt givet omständigheterna: alla hot försvann tidigt på säsongen, alternativt anslöt till allsvenskan för sent.

*. *. *

Vem som vann priskategorin Årets mål vet jag inte. Missade infot. Om det gavs nåt. Men MFF-Ali var en av de nominerade, såg jag. Det borde göra diskussionen överflödig. Hans solomål borta mot Värnamo var ett säreget konststycke, sånt man inte ser i dagens fotboll. I just det fallet tror jag tittarna fick ringa in och rösta, resten var jurystyrt. Och i den satt lustigt nog parterna i målet. Allsvenska tränare och lagkaptener alltså. Jämte förbundsfolk och diverse expertis från medievärlden. Firmafest är kul. För de berörda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar