tisdag 21 november 2023

Ett angenämt litet trendbrott

Hörde på tv i morse att hälsotrenden är stendöd. Vegetarisk föda ute, skräpmat inne. Röka okej, ”ciggfluencer” senaste nytt på nätet. Kröka korrekt, gröna juicer suspekt. Inte utan att jag känner mig lite upplyft. Äntligen ligger man rätt i tiden. Fan vad det dröjde; ett par tre decennier, tror jag. Nej, mer. 1970-talet...få se nu, det är ett halvt århundrade sen. Då när pizzan slog knockout på korven. Ruset var ett naturtillstånd. Valfri tobak i pipan en umgängesform. Grådaskig hy ett tecken på välmående. Typ. Där och då måste jag haft min personliga peak vad gäller trender å sånt.

*. *. *

Nu väntar jag bara på gabardinbyxans renässans. De där utsvängda - helst i vinrött - som var så himla rätt på 70-talet. Kom man ens in på stadens nattklubbar utan? Nej, jag menar inte utan byxor, fullt så lössläppt blev aldrig trenden. Men gabardin skulle det va’. Breda nertill. Gärna i kombo med sammetskavaj och blommig skjorta. Och matchande slips förstås. Uppfyllde man klädkoden spelade allmäntillståndet mindre roll. Grad av berusning eller liknande; inga problem så länge gylfen var knäppt. Sen blev det Stippes på vägen hem. Ungersk korv med ajvar. Kladdigt och gott - som omväxling till all jävla pizza.

*. *. *

Nattklubbarna då för tiden påminde om dagens fotbollsarenor. Mycket rök och dimma, dock utan utrymning. Det skulle va’ rök och dimma. Ingen hade ens nuddat vid tanken om rökförbud i offentliga miljöer. Alla blossade överallt, eventuella undantag kördes på porten. Nä, nu överdriver jag. Något. Själva dansgolvet var fredat, vill jag minnas. Rökte man där fick man en diskret tillsägelse. Men märkligt ändå hur trender kan förändras. Normalt igår, onormalt idag. Sött och salt, surt och syrligt. Och nej, jag sitter inte här och säger att det var bättre förr. Roligare kanske för oss snedseglare, men knappast bättre i objektiv mening.

*. *. *

Morgonens nyhet fick mig förvisso på gott humör - men den ska så klart inte överdramatiseras. 1970-talet är inte tillbaka. Kommer aldrig tillbaka. Möjligen gabardinbyxan, osvuret är bäst. Vad det handlar om är en mindre förskjutning i människors livsstil och levnadsvanor. Färre vego’s, fler köttätare. Viss ökning av det gamla folknöjet röka & kröka. Och ciggfluencer lät onekligen som en intressant födkrok i tiden. Undrar vilken trendtomte som kom på den idén.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar