fredag 7 juli 2023

Ett VM där pengen är poängen

Tre dagar. Kort skrivpaus är också en paus. Men nu kliar det igen. Inom kort börjar ju VM i damfotboll, ett slags utsträckt julafton för alla berörda spelare. Och de är många. 32 länder deltar, däribland en ansenlig mängd blåbär. 22 eller 23 spelare per nationstrupp, totalt cirka 730 individer (reservation för räknefel). Julafton? Relevant, inte illa ment. Tomten heter FIFA och har säcken dyngfull med pengar. 320 000 kronor till varje enskild spelare. I grundplåt, påspädning följer med eventuellt avancemang genom turneringen. I vilket fall landar spektaklet i ett miljonregn som ligger utanför min kompetens att ens fantisera om.

*. *. *

Om jag är missunnsam? Nej. Snarare hänförd. Som jag lätt blir av all galenskap. Snurra ett lyckohjul, jaga en boll; win-win. Här ser vi ett FIFA som sent omsider vaknat med en snuttefilt i örat. Ska herrar ha betalt för att spela fotboll ska minsann damer också ha. Inte lika mycket kanske, men 320 000 per skalle är alltid nåt att börja med. Utan prestationskrav förstås - väldigt många av de premierade kommer inte att göra en aktiv minut på VM. Sympatiskt dock att precis alla får lika mycket av jättekakan. Stjärna eller klåpare, reserv eller sällskapsdam; ingen skillnad. Kommunismens gamla idégods rakt av. Individuell lönesättning ligger annars mer i tiden, även inom fotbollen. Men det skulle förstås sett ut om FIFA-tomten var sån. 

*. *. *

Rättvisa är svåra saker. Lika lön för lika arbete en princip de allra flesta ställer sig bakom, vill jag tro. Frågan kan möjligen handla om definitionen av ”lika arbete”. Ska Anna Book ha samma gage som Bruce Springsteen? Båda sjunger ju. Bör Kosovare Asllani och Lionel Messi tjäna ungefär samma? Båda spelar fotboll ju. Nej, så ”rättvist” är det inte och kommer aldrig att bli. Inte i min tid. Av en enkel anledning: efterfrågan och allmänintresse spelar roll. Klass lämnar jag därhän, att värdera den ligger i betraktarens ögon. Damfotbollen är på frammarsch, absolut. Förtjänar respekt, absolut. Men en förkrossande majoritet - även bland fotbollsintresserade kvinnor - föredrar fortfarande herrfotboll. 

*. *. *

En idé kommer för mig: tänk om Världssamfundet ”gjort en FIFA”. Delat ut motsvarande pengar till alla som lider nöd på riktigt. Det hade varit vackert. Fast omöjligt, jag fattar. Det finns inget VM i armod. Fotbollsspelare skulle bara visst hur orättvis världen är utanför deras egen lilla lyxbubbla. Seriöst: flera fattiga och fotbollsmässigt underutvecklade nationer deltar på stundande VM. I de fallen kan FIFA:s startbonus förändra livet. Gärna för mig, så långt är jag på tomtens sida. För övriga blir några hundratusen blott ett extra tillskott på kontot. Förvisso välkommet, mycket säger sällan nej till mer. I de välutvecklade länderna - typ Sverige - lever kvinnliga elitspelare redan gott på sin fotboll. Inte jämfört med män, men jämfört med verkligheten i det stora hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar