onsdag 11 januari 2023

Kokett, korkat och korrekt i SVT

28-2. Innebandysiffror? Skulle kunna va’. Men inte den här gången. Vad jag syftar på är könsfördelningen i SVT:s Morgonstudion. Där den fasta bemanningen alltså uppgår till sex personer: förutom programledarparet en nyhetsuppläsare, en kulturredaktör, en sportredaktör samt en meteorolog. Med viss rundgång förstås, samma människor kan ju inte jobba hela tiden. Sedan årsskiftet har jag sett (delar av) fem Morgonstudionprogram. Efter de tre första var ställningen 18-0. I kvinnlig favör. Här och nu 28-2, väder-Nils och nyhets-Simon har bevisat att män fortfarande finns. Åtminstone i periferin.

*. *. *

Vad SVT vill uppnå med ojämnheten vet jag inte. Jämställdhet? Genom att ihärdigt demonstrera dess motsats? Hämnd? För att det var slagsida åt andra hållet i tv-mediets barndom? Som om två fel blev ett rätt. Nej, så dinga är rimligen inte de programansvariga på SVT. 28-2 måste säga något annat. Kanske att kvinnor är morgonpiggare än män. Kanske att yrkeskompetensen helt enkelt spretar efter kön. Kanske att Morgonstudion vill kokettera med det politiskt korrekta - och i den ambitionen råkat koka över. Mest troligt det senare, om jag får gissa. Oavsett vilket: frågan håller mig inte vaken om nätterna. Jag roas mer än jag förargas, skrattar mycket mer än jag gråter.

*. *. *

Apropå siffror å sånt läste jag att uppemot 3000 personer bevistade MFF:s första träning häromkvällen. Antar att det är det som kallas hajp. Bengalbränning och allsång ingick, möjligen även blåljus. Det är mycket en gammal man inte begriper. Jo, längtan efter fotboll, absolut. Men tusentals människor på en träning...mina tankar flyr faktiskt till stadens handbollslag. Som vanligtvis lockar runt 500. Till det där som verkligen gäller något i idrott. Match alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar