lördag 7 januari 2023

Handbollsambassadör Gottfridsson

Såg - och hörde - en av mina absoluta favoriter på tv igår. Jim Gottfridsson, handbollslandslagets härförare. Jag blir glad av honom. Dels för att han är en ovanligt begåvad spelare, dels för att han blivit så avspänd och vältalig som intervjuobjekt. En gång var han en ganska trubbig ung man, vill jag minnas. Ystadtalang med ett humör som pendlade mellan hett och hetsigt, föga salongsfähig. Utlandsåren - cirka tio i tyska Bundesliga vid det här laget - har gjort Gottfridsson gott. Idag framstår han som världsvan charmör inför tv-kamerorna. Fast samtidigt som ett oförstört naturbarn, inte det minsta tillgjord. Snudd på folkkär, åtminstone i handbollskretsar.

*. *. *

Igår var det Gottfridsson - okej, Sverige - mot Serbien. Träningslandskamp inför stundande VM. Intensitet därefter, avspeglad i målprotokollet: svensk seger 35-34. Den mängden mål görs sällan när tävlingsmomentet är närvarande - och försvarsspelet aktiverat. Men kul att titta på var det. Lunds Arena dessutom fullsatt, bara en sån sak. Sverige tog i lite på slutet, gjorde vad som behövdes för att vinna. Bytte runt, sparade krut. Även Jim Gottfridsson sparades. Härföraren spelade kanske hälften av matchtiden, briljerade med några snygga assists och ett par egna mål. Gjorde en lysande tv-intervju när allt var över, som vanligt numera. Däremot tog han timeout från mustiga stridsrop vid timeoutsnacket - men sådant lär förstås återkomma med VM-allvaret.

*. *. *

Nånting säger mig att Sverige kan gå riktigt långt i turneringen. Det finns en attityd, en vinnarinstinkt, ett jäklaranamma som imponerar. Allt är verkligen inte Gottfridsson, även om han förvisso är viktig. Min optimism grundas också på att Michael Apelgren blivit ny assisterande förbundskapten. Sävehoftränare till vardags, dokumenterat skicklig lagbyggare. Ett frågetecken - ovanligt nog - kan möjligen vara målvaktsposten. Palicka, förstaval i utgångsläget, såg senfärdig ut igår, tog nästan ingenting den halvlek han stod. Om jag glömt Andreas Nilsson? Inte alls. Jag är fortfarande skitsur att han svartlistats på diffusa grunder. Dock inte så sur att jag tänker bojkotta VM i något slags meningslös demonstration. Vem skulle bry sig? 

*. *. *

Skamligt lätt grupp Sverige hamnat i förresten. Avancemanget till mellanrundan går inte att missa. Till att börja med...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar