måndag 9 januari 2023

Hög tid att lämna Zlatan i fred

Det ena är att Sveriges genom tiderna störste fotbollsspelare tänjer gränserna för en normal karriärlängd. Det andra är att Sveriges nu sittande förbundskapten tänjer gränserna för utgånget bäst-före-datum. Det tredje - och i sammanhanget minst betydelsefulla - är att en sån som jag börjar tycka att alltihop är ganska sorgligt.

*. *. *

Jag talar alltså om Zlatan Ibrahimovic. Och om Janne Andersson, som i en intervju häromdagen öppnade för ytterligare en Zlatan-comeback i landslaget. Men herregud. Är det inte hög tid att lägga ner? Zlatan blir 42 senare i år. Sliter med rehabträning pga en komplicerad knäskada, har inte spelat fotboll på länge. Det är tio år sen han kunde nämnas i samma mening som Messi och Ronaldo (åtminstone gjorde jag det). Kanske femton år sen han var som allra bäst. Kan man inte få minnas Zlatan som han en gång var? Kan inte förbundskaptenen lämna honom i fred? Ingen förtjänar att släpas i spekulationsträsket, inte ens den som själv vill av ångest över karriärslutet.

*. *. *

Vill Zlatan fortsätta spela fotboll är det hans sak, ingen tvingar mig att titta på. Vägrar ta risken; sista intrycket består ju, sägs det. Vem föredrar skuggversionen av en dyrkad stjärna? Ärligt talat tvivlar jag också på att Janne Andersson menar allvar i nämnda intervju. Resonemanget om en eventuell comeback är nog mer en ”krumbukt” för att komma ur en självförvållad knipa. Nämligen den Andersson försatte sig i redan med förra Zlatan-comebacken i blågult. Har glömt om det var i fjol eller förfjol - men ingen kan påstå att det blev succé. Okej, inte fiasko heller. 40 fyllda gjorde Zlatan ungefär vad man kunde begära. Tämligen lite...på bekostnad av någon med framtiden för sig.

*  *  *

Det är som det är här i livet: tiden springer ifrån oss alla. Somliga kämpar bara emot längre än andra. Zlatan en av dem, all respekt. Men att förbundskaptenen drar åt samma håll förvånar - om han nu mot min förmodan skulle framhärda. Hursomhelst. Ikväll ska jag med både nyfikenhet och glädje kolla på hans ”vinterlandslag”. Det som befolkas av spelare som normalt inte kommer på fråga. Dvs allsvenska och i huvudsak unga. MFF:s Hugo Larsson och Mjällbys Noah Persson bland andra. Läger i Portugal, match mot Finland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar