måndag 19 augusti 2024

⚽️ Den man prisar risar man…❤️

Först som sist ett angeläget klargörande. Allvarlig sjukdom - inget annat - ligger bakom Anders Torstenssons plötsliga sorti från tränarposten i Mjällby. Mina tidigare spekulationer i en annan riktning var grundlösa. Jag skäms, borde inte ha skrivit vad jag skrev.

*. *. *

Den man älskar agar man. Så sa folk (med stöd i bibelläran) förr i tiden som ursäkt för att ge besvärliga ungar ett kok stryk. En mild fotbollsvariant på samma tema skulle kunna vara: Den man prisar risar man. Som jag gör med Mjällby då och då, senast i förrgår. Men idag en hyllning. 1-1 mot Elfsborg var en välkommen poäng. Framförallt en gedigen laginsats. Hjärta och lungor, vilja och frenesi. Ett Mjällby att känna igen. Anders Torstenssons Mjällby, om man så vill. Visst, det kunde eller kanske borde blivit tre poäng. Röjkjaer brände en straff, Elfsborg decimerades till tio man pga utvisning halvtimman kvar. Där fattades lite kyla, lite klass. Och lite flyt, möjligen. Fast det får man bara om man förtjänar, sägs det.

*. *. *

Mjällby fortsätter alltså att spela med det man har kvar efter Djurgårdens och MFF:s köpfest. Givet det  - och tre föregående förluster på raken - upplevde jag gårdagens match som ett glädjepiller. Mjällby är inte i fritt fall, bara naturligt dalande i tabellen. Inte lika bra helt enkelt, som man var med Ståhl och Rösler i laget. Men sålt är sålt, desto roligare att lyfta det positiva. Som Elliot Stroud, lysande mot Elfsborg. Som Brorsson och Kiilerich, utflyttade från bänk till startelva och klart ”allsvenska” i prestation. Som att skadekänslige Tom Pettersson kunde genomföra en hel match! Minus: gult kort på lagkaptenen Jesper Gustavsson. Avstängd mot Norrköping härnäst. Ingen är oersättlig men den mannen definitivt bra nära.

*. *. *

Från omgången i övrigt noterar jag att Djurgården är hopplöst så fort det kommer till Stockholmsderbyn. 0-2 nu mot AIK. Inte mig emot förstås; Djurgårdens hämningslösa glufsande på allsvenska konkurrenters spelare kan gott straffa sig. Vidare: MFF B slog Norrköping, 2-1. Okej, B:et en smärre överdrift. ”Bara” åtta nya i startelvan jämfört med tisdagens CL-match mot Paok. Nästan lite provocerande att det ska räcka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar