söndag 18 februari 2024

Sådan far, sådan son. Fast inte.

Jag gillar Messiah Hallberg. Nästan lika mycket som jag en gång gillade hans far Nils Hallberg. Svårt att jämföra förstås. Nils Hallberg var skådespelare, Messiah Hallberg är komiker/satiriker. Samma bransch, skilda områden. Och i helt olika tidsepoker. Sonen glänser här och nu, inte minst i fredagssuccén Svenska Nyheter på SVT. Pappa Hallberg var stor på 1950- och 60-talen. Eller stor och stor; mest för mig kanske. Nils Hallberg hade vad jag minns aldrig en huvudroll, bara biroller. Han och John Botvid var mina ”filmstjärnor” när det begav sig. Lustiga gubbar i marginalen, matinéhjältar att älska.

*. *. *

Nils Hallberg spelade nästan alltid skummis, bov eller skurk. Han var som klippt och skuren, hade allt som krävdes. Vilket förvisso inte var så mycket då för tiden. Det räckte i princip med lite läskig uppsyn. Smyga längs med husväggar, gömma sig i buskage, ”prata” med kroppen mer än med munnen. Nils Hallberg kittlade fantasin, gjorde stor konst av små roller. Genombrott på filmduken fick han f ö redan som barnskådespelare, då som en av busungarna i klassikern Anderssonskans Kalle. Som jag sett ett antal gånger genom åren, tv har ju vänligheten att då och då reprisera guldkorn från förr.

*. *. *

Att Nils Hallberg är pappa till Messiah visste jag inte förrän den senare själv berättade om saken i tv. Kopplingen hade aldrig föresvävat mig, Hallberg är liksom inget sensationellt namn och däremellan kom en åldersskillnad som i sig gjorde tanken väldigt långsökt. 63 år, noga räknat. Senior född 1921, junior 1984. Och när man väl vet ser man onekligen vissa likheter. Något med mimiken och auran, något ”Hallbergskt” som inte riktigt går att förklara. Fast Messiah är snyggare. Inte bara än far sin utan snyggare än de flesta. Kvinnotjusare, charmör, ett äpple som fallit långt från päronträ’t. 

*. *. *

Som sagt, jag gillar Messiah Hallberg. Satir är svårt. En balansakt mellan roligt och plumpt, ett ständigt utmanande av gränser.  Slag under bältet, tramp på ömma tår. Uppåt, aldrig neråt. Messiah löser det bättre än någon annan, Svenska Nyheter har under hans ledning blivit en återkommande höjdpunkt i tv-utbudet. Tycker jag, är väl säkrast att tillägga. Känsliga tittare bör kanske hellre kolla på Mello. Eller varför inte nån gammal pilsnerfilm med Hallberg den äldre som harmlös skummis. Och gärna Botvid som typ vaktmästare. Underhållningsindustrin är bred, tack och lov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar