onsdag 2 augusti 2023

Mot guldet, Sverige

En krönikör i min morgontidning skriver idag att det ”bubblar och kokar kring fotbolls-VM runt om i världen”. Dock inte i Sverige, vilket gör krönikören lite sur. 24 VM-spelare från olika länder har tydligen sin utkomst i allsvenskan - men klubbarna varken kvittrar eller twittrar. Ingenting på sociala medier, inga direkta bidrag till hajpen. Semester kanske? Eller också är det krönikören som överdriver, alternativt önsketänker. Jag tror ju inte det bubblar på Balkan. Ej heller att det kokar i Mellanöstern. Världen är jättestor, damfotbollen relativt liten.

*. *. *

Vita fläckar finns - och dom suddas inte ut bara för att vissa svenska framkantskrönikörer satt i system att skriva fotboll. Som om inte damfotbollen förtjänade respekt. Det tycker åtminstone jag att den gör. Sveriges landslag t ex. Ett av de bästa på VM, kanske blivande världsmästare. Jag skulle inte bli förvånad. Känslan är lite ”nu eller aldrig”, många i den här generationen spelare får inte fler chanser. Okej, min optimism är tunt grundad. Jag har sett Sveriges matcher, inte så mycket mer. USA i åttondelen kan bli tufft men visst var dom värre förr, amerikanskorna?

*. *. *

Hur lottningen ser ut därefter vet jag inte. Antagligen kan det kvitta; från kvartsfinaler och framåt får man räkna med skarpt motstånd. I huvudsak från det gamla vanliga gardet. Tyskland, Frankrike, Spanien, England. Möjligen Nederländerna. Outsider: Australien. Värdnation, hemmafavör, kapabelt lag. Nämner jag dessutom Japan - 11-0 på tre matcher i gruppspelet! - känns det heltäckt. Blir f ö intressant att se om Sverige återgår till sin grundelva på söndag mot USA. I morse mot Argentina vilades i princip alla ordinarie, ”bänken” gjorde jobbet. 2-0, inga problem.

*. *. *

Kanske gav inventeringen förbundskapten Gerhardsson visst huvudbry. Några av reserverna tog i alla fall chansen: Janogy, Blomqvist, unga backen Sandberg. Falk i buren sällan prövad, men är Musovic ohotad etta på positionen? Tillåt mig tvivla. Bäst av alla var förstås en ordinarie. Elin Rubensson. Inbytt för Caroline Seger efter paus. Med henne fick Sverige ett mer framåtlutat spel. Bättre fart, större kreativitet. Och i förlängningen de två målen. Hon är ruggigt bra just nu, Rubensson. Arbetsmyra och stjärnlirare i samma paket. Särklassig på VM så här långt - av det lilla jag sett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar