tisdag 8 augusti 2023

Allsvensk fotboll - på trots mot ”Hans”

Hans har dragit in. Mesigt namn på ett extremväder, kan jag tycka. Oskar eller Ragnar skulle passat bättre. Då hade vi åtminstone närmat oss en beskrivning av vad det faktiskt gör runt om i Sverige just nu. Åskar och regnar så in i bomben. Vinden? Svårdöpt. Kommer inte på nåt bättre än Kalle Styf af Kuling. Och det funkar ju inte; oväder har bara förnamn. Seriöst fattar jag inte varför storm, blixt och vatten måste döpas överhuvudtaget. Vem håller på med sånt? Meteorologinstitut och liknande? Förstår att man vill ha kul på jobbet men detta är trams. Hans är f ö mitt andranamn, ge faan i det.

*. *. *

Alla vädervarningar till trots spelades det allsvensk fotboll igår. Varberg-Mjällby som jag såg i direktsändning, MFF-Halmstad som jag sett i efterhand nu på morgonen. 3-0 till M-lagen i båda fallen. Vattensjuk plan i Varberg, bättre fäste i Malmö. Men ingen skrämmande åska nånstans, bara irrationella vindbyar. Dock något som kan liknas vid ett blixtnedslag: David Löfqvists straffspark till 2-0 för Mjällby. En rackarrökare med sträckt vrist rätt upp i krysset. En sån straff har jag min själ inte sett sen ”Saltö” Svenssons glansdagar hemma i Karlskrona. Och dom inföll på 1950-talet. Läckert ”Löken”! Modigt, publikfriande, nåt att begrunda för alla bredsidesfegisar.

*. *. * 

Mjällbyikonen fyllde f ö 37 i söndags. Inga ålderstecken på bollträffen, det tror jag den stackars Varbergsmålvakten kan intyga. En som fyllde år - 22 - på själva matchdagen var Max Fenger, Mjällbys danske anfallare. Han firade med att göra två mål, 1-0 och 3-0. Lika många som han tidigare gjort på hela säsongen. Bra sparat, väl valt tillfälle. I Malmö fanns inga födelsedagsbarn, såvitt jag vet. Bara ett MFF som trummade på i känd stil. Mycket ”småspel”, korta pass i cirklar, stort bollinnehav. Sporadiska tempoväxlingar, glimtar av briljans. Främst från Nanasi, delvis från Ali som byttes in för en skadad Rosengren strax före paus. 

*. *. *

3-0 var något smickrande segersiffror för MFF. Halmstad hade sina goda perioder, bl a en jättechans till ett tidigt ledningsmål. Dahlin i MFF-buren fick än en gång jobba för att freda sin nolla. Notabelt i övrigt: Henrik Rydström fortsätter ”tråka ut” Martin Olsson. Nu var Busanello avstängd, Olsson borde varit den naturlige ersättaren. Icke. Rydström gjorde mittbacksklippan Cornelius till vänsterback, Olsson fick stanna på bänken. Okej, inte hela matchen. I 82a minuten byttes han in, mannen som faktiskt var med i Janne Anderssons senaste landslagstrupp. Snudd på förnedring, tycker jag nog. Vill Martin Olsson spela fotboll får han tydligen söka ny klubb, ny tränare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar