torsdag 17 augusti 2023

Var är regeringschefen?

Lite inrikespolitik, det var längesen. Jag undrar: var är regeringschefen? Har inte sett till honom på hela sommaren. Inte hört ett enda uttalande, varken i press, radio eller tv. Regeringschefen är som uppslukad av jorden. Ulf Kristersson? Nej nej, han är bara statsminister. Jag talar om Jimmie Åkesson, SD.

*. *. *

Så är det ju i Sverige 2023. Tidöavtalet gäller, SD beställer. M, KD och L lyder och levererar. Och bossen  går alltså och gömmer sig. Tar skollovssemester, överlåter åt Söder och Jomshof att föra partiets talan. Vilket de gör med den äran. Klart, korkat och korrekt. Ingen ska få tro att SD blivit ett parti bland andra - särarten består: blågult i centrum, brunt i kanterna. Människors lika värde? Dravel i SD-världen. Olika värde är själva affärsidén. Ursprung, vandel, läggning; man ska va’ som Söder och Jomshof tycker Söder och Jomshof. Hetero, ursvenne, sossehatare. Annars hotar man riket.

*. *. *

Att M, KD och L underkastar sig ett sådant parti säger sorgligt mycket. Om makthunger. Om kåthet efter ministertaburetter. Om rikedomsbegär och tryggad livsförsörjning. Om fundamental brist på politisk ryggrad. Och om den så kallade borgerlighetens förenade sossehat, inte minst. S är fienden som ska bekämpas, SD vännen som gör det möjligt. Nej, jag har inte läst Tidöavtalet. Förlitar mig helt på den politiska expertis som samfällt konstaterar att avtalet i väsentliga delar är kopierat från SD:s partiprogram. Rakt av vad gäller t ex migration och negativ särbehandling av invandrare som redan är på plats. Förr brunt, nu vitt. Allt framförhandlat i slottsmiljö. ”Vi” och ”Dom” i politisk skrud. 

*. *. *

Men som sagt, regeringschefen syns inte till. Kanske är han utarbetad. Kanske i medicinskt behov av utsträckt ledighet. Arton år på partiledarposten måste slita, särskilt som ”medvinden” döljer obehagliga fakta. Visst, 19 procent av rösterna i senaste valet om jag minns rätt. Men samtidigt mätningar som visar att en förkrossande majoritet bland övriga rankar SD som det mest avskyvärda partiet i svensk politik. Det är den verkligheten Jimmie Åkesson - och hans regering - har att förhålla sig till. Inte så värst upplyftande, föreställer jag mig. Det kan vara så att Åkesson sitter i nån buske på Listerlandet och funderar kring sin reträtt. Jag skulle inte bli förvånad. 

*. *. *

Efterträdare? Delikat fråga. Söder eller Jomshof? Nja, även i SD finns det väl trots allt gränser för omdömeslösa utsvävningar. Jag vet ett bättre namn. Maria Malmer Stenegard, nuvarande migrationsministern. Hon kallar sig förvisso moderat men argumenterar och agerar precis som en Sverigedemokrat. Att ändra partibeteckning åt det relevanta hållet bör inte vara något problem. Bubblare: killen vid grillen. Nä, nu ska jag inte va’ dum. Punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar