måndag 28 november 2022

VM-fotbollen pockar och lockar...

Fotbolls-VM. Jag har steppat upp. Börjat titta. Förträngt svårmodet, bejakat lättjan. I min tv-fåtölj finns inga restriktioner, vill jag klämma en Janne Andersson-bira så gör jag det. Andra får strida för en bättre värld, all respekt. Själv har jag gjort mitt på barrikaderna, det är lite så det känns. Ganska naturligt vill jag tro. Ålder tar ut sin rätt...om man inte råkar vara amerikansk presidentkandidat eller nåt annat skumt.

*. *. *

En handfull matcher har jag hunnit se hittills. Minst. Delar och sekvenser av fler. Roligast: att nationer som Ecuador, Marocko och Saudiarabien visat att högklassig fotboll kan spelas på fler kontinenter än den europeiska. Iran icke att förglömma. Och Japan som slog Tyskland! Ett VM behöver smällkarameller, förutsägbart söver. Sen får man se; i slutänden blir det kanske ”etablissemanget” som gör upp om guldet även den här gången. Brasilien, Spanien, Frankrike; någon av dem. Med Tyskland och England som outsiders. Men gärna för mig något helt annat.

*. *. *

Spanien-Tyskland igår kväll. Fantastisk fotboll, bästa jag sett på länge. 1-1, sen men välförtjänt kvittering av tyskarna. Med en målskytt som, fritt översatt, bar det delikata efternamnet Fyllekrog. Poängen var jätteviktig för Tyskland; efter debaclet mot Japan lär seger mot Costa Rica nu räcka för avancemang från gruppspelet. En annan njutbar upplevelse igår var Kroatiens match mot Kanada. När kroaterna får leka fritt når de höjder som måste tilltala den mest kräsne. 4-1 blev det, Kanada spelade förvisso mer ”hockey” än fotboll. Fullt ös medvetslös. Inga tydliga linjer, inte mycket tanke. Men kul att titta på.

*. *. *

VAR-domare finns förstås på VM. Till förtret för somliga. Till glädje för andra. Däribland Ronaldo. Den straff han och Portugal fick med sig i matchen mot Ghana borde aldrig utdömts - om VAR-domarna skött sitt jobb. Men tydligen är han helig, fuskportugisen. Usch.

*. *. *

Flödar knarket fritt i Qatar? Plågas landet av gängkriminalitet? Funderingar bara. Relaterade till alla pekpinnar och moralkakor, från Sverige inte minst. Ja, diktatur är avskyvärt. Demokrati älskvärt. Dock finns en framsida och en baksida. Överallt. I det goda som i det onda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar