torsdag 10 november 2022

Bara fotboll, som Persson sa...

Varberg eller Öster? Allsvenskt kval stundar, första mötet ikväll. Vem ska man hålla på? Joakim Persson så klart. Och därmed Varberg. Persson är ju tränare där, en annorlunda och väldigt avväpnande sådan. Fråga tv-reportern som försökte piska fram något slags ödesintervju både inför och efter Varbergs match mot Sirius i sista allsvenska omgången. Persson tog ner honom på jorden med de bevingade orden: ”du, det är bara fotboll”. Sen la han till något om att ”klart killarna vill spela i allsvenskan men löser vi inte det är superettan också en bra serie”. Älskvärd kuf, denne Joakim Persson. Säkert lika fotbollsfrälst och yrkesstolt som vilken annan tränare som helst - bara lite sundare i förhållningssättet.

*. *. *

Nä, jag tror ju inte Persson finns med på MFF:s kandidatlista till tränarjobbet. Han är knappast typen. ”Det är bara fotboll” skulle liksom inte matcha MFF:s profil. Undrar vem det blir förresten. Näste MFF-tränare alltså. Jag brukar kunna rabbla tänkbara namn men här går jag bet. Eller vänta nu, glömde jag Henrik Rydström? Han lär i så fall vara ende ”svennen” i konkurrensen. Men vill han? Byter han tryggheten i Kalmar mot osäkerheten i Malmö? Finns så feta lönekuvert? Och var det inte förbundskapten han skulle bli i sinom tid - eller var detta blott mitt eget fantasifoster? Hursomhelst. Tvivlar på att det blir Rydström som tar över MFF. Tror mer på nån norrman. Mindre på nåt danskt, det spåret är nog nedtrampat.

*. *. *

En annan klubb som letar ny tränare är Mjällby AIF. Här handlar det om ingrodd ovana, vilket stör mig. Mjällby avverkar tränare en säsong i taget, resultat tycks sakna betydelse, värdet av kontinuitet ringaktas. Förr eller senare straffar det sig, allt annat vore märkligt. Nå, vem blir näste man till rakning? Jag har ett namn: Tobias Linderoth, nu i Skövde där han av allt att döma gjort ett bra jobb. Linderoth har gamla band till Maif och Listerlandet. Spelade för klubben som ung, växte upp i trakten. Pappa Anders har f ö också varit Mjällbytränare, på seniorsidan såväl som på ungdomssidan. Tobias Linderoth hade helt klart känts som en spännande lösning. Men det går lika bra med - Joakim Persson. Det är trots allt bara fotboll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar