torsdag 17 november 2022

Tolvtaggare på tränarposten

Tissel, tassel, bekräftelse: Henrik Rydström blir verkligen ny tränare i Malmö FF. Jag ska inte sticka under stol med min omedelbara reaktion. 1. Faan, mannen är ju som alla andra människor. Tar jobb där lönekuvertet är tjockast, säljer sig till mammon. 2. Stenrika MFF gör som vanligt. En omvänd Robin Hood. Tar från de fattiga, ger till sig själv. Utan skrupler, ty marknaden är fri och spelreglerna samvetslösa. Vi talar elitfotboll, inte välgörenhet.

*. *. *

Med det sagt vill jag hälsa Henrik Rydström välkommen till Malmö. Jag har alltid gillat honom skarpt; från den evighetslånga spelarkarriären i Kalmar FF till de lovordade tränaruppdragen på senare år. Rydström har liksom lyckats på alla fronter. Även de utanför själva fotbollen - men som ändå hör till. Mediaumgänget, tv-intervjuerna, den privata framtoningen; ingen tränare behärskar registret som Rydström, ingen för sig lika väl. Han är verbal. Underfundig. Hängiven och distanserad i något slags älskvärd kombo. Populär på gränsen till folkkär...jag menar inte i stort, men i fotbollsfamiljen. Han är bleking - och det hörs. Från Listerby, närmre bestämt. Liten s k håla, närmare Ronneby än Karlskrona.

*. *. *

Som tränare har Henrik Rydström på relativt kort tid nått en status av tolvtaggare. Jag tror det har med hans person att göra, mer det än meritlistan i kalla siffror. Fyra med KFF i årets allsvenska, sexa i fjolårets. Bra i ett Kalmarperspektiv, men knappast sensationellt. Mycket beröm dock för positiv fotboll - man bör komma ihåg att innan Rydström tog över tränarjobbet fick KFF kvala två år på rad för att hänga kvar. I Malmö möter han hursomhelst en helt annan kravbild. Jag skulle säga en smått absurd: inte ens guld garanterar någon förlängning av tränarkontrakt, upprepade bevis på det finns i närtid. Återstår alltså att se om Rydström och MFF klickar kemiskt. Man ska nog inte ta det för givet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar