fredag 25 november 2022

Tack, Börje Salming

Börje Salming. 1951-2022. Rebell. Pionjär. Legend. Hjärtekrossare. Inget är för mycket sagt om Kirunakillen som erövrade hockeyvärlden. Tro mig, det fanns mängder av wannabe’s på 1970-talet. Unga män som ville bli som han. Se ut som han, stråla som han. Slåss som han, när omständigheterna krävde. Jag var en. Börje Salming var ung, vild och galen i en tid när man själv var ung, vild och galen. Det gick någonstans - långsökt men dock - att identifiera sig med honom. Och ibland nästan bortse från skillnaden: ”BJ” glänste på hockeyrinken, i offentlighetens ljus. Vi som var hans beundrare glänste på sin höjd i mörka källarlokaler där det anordnades kasedans.

*. *. *

Jag tror att Börje Salming var den förste som fick mig att säga namn före sport när det kom till tv-tittande. Typ ”ikväll är det Salming på tv”. Inte hockey, det var sekundärt. Snart nog blev det förvisso standard att säga ”Borg i tv” eller ”Stenmark i tv” - men det föll sig mer naturligt: Borg lirade tennis, Stenmark körde slalom. Individuella idrotter, one man show. Salming sysslade med lagidrott, stack ut från ett kollektiv. Det enda jag kan komma på att jämföra med är - ”Zlatan i tv”. Det har man ju sagt några gånger. Senast jag hade anledning att säga ”Salming i tv” var för bara någon vecka sedan. Då i samband med hockeygalan på SVT. Den sista hyllningen till Börje Salming, ett sista tack och farväl från honom själv. Rörande, gripande. Makabert. Ny tv, i någon mening. Personligen kan jag ångra att jag tittade.

*. *. *

Jag vill liksom inte minnas Börje Salming så. Svårt märkt av den fasansfulla nervsjukdomen ALS. Stödd på nära och kära, oförmögen att uttrycka sig i ord. Så brutalt drabbad av Ödet. Mig veterligt har livets absoluta slutskede aldrig offentliggjorts på det sättet. Sorg brukar hållas privat, inom familjen. Inte i tv. Men det är min åsikt, min erfarenhet. Jag respekterar att andra förhåller sig annorlunda, försöker förstå hur SVT resonerat i just det här fallet. Och inser att Börje Salming var en särling in i det sista. Frid och ljus över hockeygladiatorns minne. Så som på isen, så ock i himmelen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar