torsdag 17 februari 2022

Svensk OS-succé - fast kanske inte i tv

Sju svenska OS-guld nu. Det senaste i morse genom Sandra Näslund i skicross. Femton medaljer totalt. Fantastiskt förstås. Men samtidigt en påminnelse: vinter-OS är en helt annan sak än sommar-OS. Frukterna hänger liksom lägre, konkurrenssituationen gör det lättare att plocka. Du ser inga afrikaner i skidspåren, du ser blott en klick av Europa i sporterna som utövas på is. Nu låter jag kanske som en glädjedödare men det är inte min mening. Man kan bara tävla mot befintlig konkurrens - och som sagt, Sverige har gjort det med bravur. Och än är det inte över. I skrivande stund återstår curling och hockey, likaså några skidlopp. Skulle nästan förvåna om inte Sverige fyller på medaljskörden ytterligare.

*. *. *

Följer man OS på tv kan man i princip inte undgå kommentatorer och experter. Som f ö också följer spelen på tv, såvitt jag förstår. Ytterst få verkar vara på plats i Kina. Om det är av politiska skäl eller pandemiska vet jag inte, kanske både ock. Hursomhelst tänker jag svära i kyrkan. Ja, det känns ju lite så att hacka på hela Sveriges darling. Magdalena Forsberg alltså. Skidskyttelegenden. Vinnare av Jerringpriset ett par gånger om. Profilerad deltagare i SVT-succén På Spåret. Gör allt detta henne till en bra expertkommentator? Jag tycker inte det. Forsberg låter för sval, för distanserad. Och exakt likadant, alldeles oavsett prestationer av de svenska skidskyttarna. Var finns lidelsen? Entusiasmen?

*. *. *

Värst - detta gäller inte bara Forsberg - är oförmågan till kritisk analys. Antar att det är priset berörda tv-kanaler får betala för att kunna rekrytera namnkunniga experter med egen bakgrund i den gren de skall kommentera. Resultatet kommer ut i ordvalen. Forsberg skulle aldrig säga ”dåligt” när en svensk skidskytt bommar tre skott av fem. Forsberg säger ”synd”. Slätar över, ursäktar. Talar om kalla fingrar och isande vindar. Som om inte alla tävlade på lika villkor. Nej, jag menar inte att man skall ta heder och ära av idrottare som gör sitt bästa. Men här handlar det trots allt om proffs. Yrkesmän, yrkeskvinnor. Olympier. Då bör en expert kunna säga ”dåligt” lika naturligt som ”bra”. ”Fiasko” lika lätt som ”bragd”.

*. *. *

För tydlighets skull: jag har ingenting emot gull-i-gull rent generellt. I vissa sammanhang är det angenämt. Själv hade jag gärna gull-i-gullat för t ex Elvira Öberg. Eller Jonna Sundling. Hämningslöst och generöst. Men så är jag heller inte expertkommentator i tv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar