måndag 14 februari 2022

Snuvad på ett klassikermöte

Skit också. Skulle åkt till min födelsestad i morgon. Suttit på läktare och kollat IFK Karlskrona-Drott. Ett klassikermöte i svensk handboll. Idag vaknade jag med en filt i örat (skånskt uttryck för blåsning). Det blir inget. Matchen är inställd. Gissa varför. Just precis: corona. Restriktionerna har upphört, viruset består. Ett par spelare i Drott lär ha testat positivt, det räcker för att matchen ska skjutas på framtiden. Två snuviga näsor är värre än fyra avslitna korsband eller nåt annat elände. Jo, jag vet. Snuva kan smitta. Till skillnad då från t ex knäskador. Men kontentan blir någonstans densamma: lag utarmas på spelare. Och då kan man ju trots allt undra lite över förbundets konsekvensanalys. Snuva=inställt. Skador: var god spela med det ni har.

*. *. *

Planen om en Karlskronatripp var nu inte min egen. Den kom i form av ett erbjudande. Nämligen från Janne Gustafson, Sydsvenskans sista handbollsorakel. Den mannen är Drottare av födsel och ohejdad uppväxtmiljö, aldrig sen till en utflykt så länge favoritlaget är part i målet. Min vurm för IFK Karlskrona är jämförelsevis ganska kontrollerad. Jag följer lagets öden och äventyr online, kan spelartrupp och matchprotokoll utantill. Men reser inte land och rike runt för att få något slags totalupplevelse. Kanske för att jag råkar vara äldre än Janne G. Kanske för att jag saknar bil. Mest det senare, tror jag. Hursomhelst hade vi lätt klarat att sitta på samma läktare, Drott-Janne och jag. Var och en till sin klubb, ömsesidig respekt självklar.

*. *. *

Gemensamt för IFK Karlskrona och Drott är att det var bättre förr. Man behöver inte gräva djupt i en maratontabell för att påträffa båda klubbarna. Drott fortfarande tvåa, IFK några pinnhål ner. Det säger allt om stolta anor - och samtidigt ingenting om senare års ökenvandring. Drott såväl som IFK har varit på obestånd, sportsligt som ekonomiskt. Degraderats serie för serie, tvingats starta om mer eller mindre från noll. Nu är bägge i division 1, nivå 3 i systemet. Drott på väg mot serieseger och direktuppflyttning till allsvenskan. IFK med en kvalplats inom räckhåll. Mörkret har skingrats, ljuset kan åtminstone anas. Beundransvärt. Hårt jobb bakom alldeles säkert. Gamla meriter som kanske tynger lika mycket som de driver.

*. *. *

Som sagt. Snöpligt att det inte blev nåt. Det hade varit nostalgi på hög nivå att se mitt IFK mot Janne G:s Drott. Jag är förresten osäker på om jag nånsin sett lagen i ett inbördes möte. Visst har jag minnen av 1950-talets Drott. Kjell Kjellsson, Rustan Nilsson, Arne Lindgren, Åke Jakobsson...och allt vad de hette. Men var det verkligen mot IFK jag såg dem? Låg Drott i högsta serien redan då? Nånting säger mig att det kan ha varit KA 2 dåtidens Drott mötte. KA 2 var Karlskronas näst bästa handbollsklubb på 50-talet, jag hängde på deras division 2-matcher ungefär lika regelbundet som på IFK:s i allsvenskan. Får väl höra med Janne G, om inte han har koll har ingen koll. 

*. *. *

Vad gäller morgondagens uppskjutna match erfar jag f ö från nämnda källa att den eventuellt kan bli av nån gång i nästa vecka. Till dess ber jag att få travestera Ulf Lundell: en inställd utflykt är också en utflykt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar