fredag 3 december 2021

Ett Sverige i förvandling

Tycker mig ana viss upptrappning i coronakriget. Klappjakt på vaccinvägrare, hot om skärpta restriktioner. Trist. Tröttsamt. Tröstlöst. Två år i strypkoppel liksom. Jag trodde det var över. Nej, inte trodde. Hoppades. Men runt pandemiknuten lurar tydligen ständigt nya mutationer. Och vaccinvägrarna, vad gör man med dem? Fördömer eller förstår? Själv fullvaccinerad väljer jag att förstå. Människor är individer, alla springer inte åt samma håll. Somliga går sin egen väg. Fattar självständiga beslut, grundade på personlig övertygelse. Jag har principiell respekt för det. Hundraprocentig uppslutning kring ett vaccin kan man möjligen uppnå i en kuvad befolkning - men där är inte Sverige. Än.

*. *. *

Magdalena Andersson har blivit statsminister. Sveriges första kvinnliga. Exakt 100 år efter att allmän och lika rösträtt infördes i landet. Svindlande tankar; 1921 var min mamma ett litet flickebarn på fyra år, i ett Sverige som så långt omyndigförklarat alla vuxna kvinnor. 2021 är mitt yngsta barnbarn en liten flicka på fyra år, i ett Sverige där högsta politiska ämbetet kan beträdas av en kvinna. Det sker en del på 100 år. Inte av sig självt, inte utan kamp. Respekt alla som bidragit till utvecklingen av det mänskliga förnuftet. Vem sa att det var bättre förr? Tyvärr tvingas jag konstatera att Andersson haft otur de första dagarna på nya jobbet. Eller om det gick lite fort med laguttagningen kanske. Några av ministrarna hann knappt börja förrän de kom ut som stolpskott.

*. *. *

Här har vi en som i närtid samlat på sig nio ärenden hos kronofogden. En annan som är under polisutredning för att ha vidrört en kvinna på ett sätt som helt säkert hade gått för sig 1921 - men inte nödvändigtvis här och nu. En tredje som blivit utsedd till kulturminister utan att ens vara medlem i partiet (s) eller det minsta förankrad i dess politik. Och som redan lyckats göra några halsbrytande intervjuer i offentligheten. Felfria människor existerar förvisso inte, men för lämplighet trodde jag det fanns gränser. Nå. Magdalena Andersson får väl trösta sig med den SCB-undersökning av väljarsympatierna som kom idag. Sossarna får 29 procent, den rödgröna sidan totalt en majoritet av mandaten. En käftsmäll på den blåbruna oppositionen som tagit ut valsegern i förskott. Det blir nog en match om saken, trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar