måndag 6 december 2021

Axplock från årets allsvenska

Långt utdragen. Bitvis underhållande. Konstant intressant. Vad snackar jag om? Allsvenskan i fotboll 2021 så klart. Jag såg ett otal matcher - tack Discovery + - och tänkte försöka mig på en sammanfattning nu när allt är över. Inte lätt men välment. Håll till godo.

*. *. *

Jag börjar bakifrån. Vilken anfallare stod noterad för 5 mål efter 29 omgångar - men för 9 efter den 30e och sista? Just det, Hammarbys Malmökille Astrit Selmani. Värvad från Varberg för att leverera, som det heter. Och det gjorde han ju - i grevens tid. Fyra mål mot Kalmar i en sällan skådad urladdning. Där räddade Selmani sitt renommé, sin säsong, sitt kontrakt med Bajen, sin attraktionskraft på marknaden. Ett mål betyder så mycket, fyra på en gång öppnar plånböcker.

*. *. *

En annan udda niomålsskytt i årets allsvenska var Jakob Bergström, Mjällby. Jag svär: sju eller åtta av de målen gjorde Bergström stående på mållinjen eller möjligen någon halvmeter därifrån. Skjuta i klassisk mening har han lite svårt för, min specielle Mjällbyfavorit. Men ingen slår honom i konsten att liksom peta in bollen. Slänga fram en tå, en skalle, en kroppsdel vilken som helst. Jakob Bergström, de osköna målens okrönte kung.

*. *. *

Årets tränare? 1. Henrik Rydström, Kalmar. 2. Anders Torstensson, Mjällby. 3. Joakim Persson, Varberg. Tre herrar som gjorde stort av smått. Persson hade jag nästan tänkt sätta som etta - men i sista omgången ”svek” han mig. Förklaringen till varför Ejupi och Simovic saknades i matchtruppen mot Mjällby var alltför svårköpt: ”de har utgående kontrakt”. Om alla tränare resonerat så hade nog slutomgången fått ställas in i brist på fulltaliga lag. 

*. *. *

Årets flopp? Norrköping eller Häcken, fritt val. Göteborg var länge ett bud men där kom en remarkabel uppryckning mot slutet. Att Ö-lagen åkte ut kallar jag inte flopp, det var mer eller mindre väntat. Mindre i Örebros fall, sett till förhandstipsen. Men byter man tränare tre gånger och går totalbom på spelarmarknaden (Hamid, Besara) ja då ber man om trubbel. 

*. *. *

Årets ”skilda öden”:  Halmstad och MFF spelar 0-0 i båda sina inbördes möten. Jämnt styrkeförhållande? Nja, sluttabellen sa något helt annat. Guld för MFF, överlevnadskval för HBK. 30 omgångar tar ut sin rätt. 

*. *. *

Årets bästa alla kategorier: fotboll återuppväcktes som publiksport, gå på match blev ett tillåtet folknöje. Må det hålla; fjolårets öde arenor vill ingen ha tillbaka. Årets sämsta alla kategorier? ”Hata, hata, hata Örebro”. Allsång i Degerfors supporterled, ledd och dirigerad av lagets stjärna Victor Edvardsen. 

*. *. *

Årets lag slutligen. Här går jag helt och hållet på personliga favoriter, objektiv klassificering överlåter jag åt andra. Målvakt: Carl-Johan Eriksson, Mjällby. Trebackslinje: Anel Ahmedhodzic, MFF, Carlos Gracia, Mjällby, Joseph Baffo, Halmstad. Femmannamittfält: Jonathan Levi, Norrköping, Magnus Eriksson, Djurgården, Bonke Innocent, MFF, Simon Olsson, Elfsborg, Eric Otieno, AIK. Anfallare: Robin Simovic, Varberg, Astrit Selmani, Hammarby. Bänk: Stojan Lukic, Varberg, Piotr Johansson, Kalmar, Simon Strand, Elfsborg, Alexander Bernhardsson, Elfsborg, Antonio Colak, MFF, Jakob Bergström, Mjällby. 17 nämnda, många fler glömda. Slut för i år, tack för i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar