söndag 8 augusti 2021

OS över - All In på allsvenskan

OS är över. I rättan tid, vill jag nog säga. Är det tre eller fyra veckor det hållit på? Känns som fyra. Själv missade jag en del i början, var helt enkelt inte mentalt redo för en covidolympiad. Arenaidrott på öde arenor liksom. Ärevarv inför tomma läktare. Mycket märkligt. Men man vänjer sig vid allt, efterhand slukade jag det mesta av utbudet. Bra tv och mjuk fåtölj är en svårslagen kombo. Sverige slutade på nio medaljer. Lustigt nog inget brons men tre guld och sex silver. Ett facit i paritet med förhandsmålen.

*. *. *

Sista guldet brukar stanna längst i minnet. Så lär det bli också här. Hästhoppningens lagtävling blev en veritabel rysare, Sverige vann på pyttesmå marginaler. Tre ekipage, tre enastående prestationer. Den avgörande av Peder Fredricson på All In. Hästhoppning går genom rutan som få andra sporter...i alla fall min tv-ruta, är väl bäst att tillägga. Friidrotten konkurrerar förstås. Det var där Sverige tog de andra två gulden - men det var också där begreppet OS-turism fick en del ansikten. På löpsidan inte minst. Ingen överträffade sig själv, ingen var bäst när det verkligen gällde. Jag vet, jag har tidigare talat mig varm för blåbär på OS. Men då menar jag inte svenskodlade, utan blåbärsdeltagare från resurssvaga nationer.

*. *. *

Problemet med OS är nu inte mängden blåbär. Snarare mängden sporter. För många, i mitt tycke. Svårt att överblicka, omöjligt att värdera. Skateboard ett färskt exempel. Livsstil mer än sport, enligt Sveriges ende representant i grenen. Vad gör den då på OS-programmet? För mig personligen får gärna även golf och tennis utgå. Till och med fotbollen känns överflödig, framförallt på herrsidan. Deltagande nationer skickar ju inte sina riktiga landslag, status och nivå blir därefter. Handbollen däremot tar - eller tillåts ta - OS på allvar. Och då blir det dubbelt Frankrike, guld på dam- såväl som på herrsidan. En imponerande vinnarkultur. Motsatsen visade Sveriges damer i bronsmatchen mot Norge. 19-36, platt fall, ful plump.

*. *. *

Tre år till nästa sommarspel. Då med publik - kanske. Här och nu ska jag göra en Peder Fredricson. Gå All In alltså. Fast på fotbollsallsvenskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar