tisdag 24 augusti 2021

Dröm är dröm - och saga saga

Inga MFF-supportrar på plats i Bulgarien inför kvällens avgörande match i Champions league-kvalet? Åjo. Åtminstone en. På pressläktaren, som ackrediterad journalist. I sin - och min - morgontidning skriver han idag att MFF-anfallaren Antonio Colak ”drömt om Champions league i 28 års tid”. Man skulle då kunna tro att denne Colak är en bedagad stjärna i 45-årsåldern. Men nej, så är inte fallet. Colak är, just det, 28. Vilket alltså betyder att han drömt om Champions league sen den dan han föddes. Tänk, det tror jag inte på. Bebisar drömmer, absolut, men knappast om Champions league. Fotbollsdrömmar tar möjligen fart nån gång i tidiga tonår. Och det var säkert det Antonio Colak försökte förklara för supporterjournalisten: att han drömt om CL i hela sitt fotbollsliv.

*. *. *

Gammal sanning: man behöver inte vara journalist för att kunna skriva. Ännu äldre sanning: man behöver inte kunna skriva bara för att man är journalist.

*. *. *

Mjällby hyllades fett på Discovery+ efter gårdagens 0-0-match mot Djurgården. Men, men. Även berättigade lovord är klen tröst när alla problem kvarstår. 1. Mjällby har inte vunnit på elva matcher. 2. Mjällby gör inga mål; elva på sexton matcher är rena armodet. 3. Räddningsplankorna flyr, en efter en. Snart återstår bara långsökta fantasifoster vad gäller hoppet om nytt kontrakt. Tråkigt, kanske onödigt. Skulle Mjällby vara sämst eller näst sämst i allsvenskan? Jag har svårt att se det.

*. *. *

Hörde att straffsparken ska strykas ur fotbollens regelbok. Att Djurgården-Mjällby var en testmatch. Att det var därför signalen uteblev när Bergström revs ner i straffområdet. Skönt. Då slipper man få blodstörtning i fortsättningen. Straff finns helt enkelt inte.

*. *. *

Ikväll gäller det för MFF. Retur mot Ludogorets, 2-0 att gå på. Ett smålömskt utgångsläge. Men bra förstås. Hur många miljoner som ligger i potten vill jag inte veta, det är för sjukt. Info kommer nog i medlemsbladet. Förlåt, jag menar i min morgontidning. Vågar man hoppas på strama och sakliga texter? Ett litet, litet stråk av sans och måtta? Journalistik mer än saga? Jaså inte. Då tar jag vad jag får, i all ödmjukhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar