tisdag 10 augusti 2021

Mjällby vilse i marknadskarusellen

Såg på mitt Instagram att Mjällby värvat en ny spelare. Elias Andersson. Hässleholmsbördig mittfältare med förflutet i bl a Djurgården och Sirius. Min första tanke: okej, ännu en. Min andra: Mjällby måste ha gott om pengar. Inte för att just Andersson skulle kosta skjortan, därom har jag ingen aning. Men alla tillsammans. Mjällby är alltså uppe i 15 nyförvärv nu. Köpta eller inlånade, inför eller mitt under pågående säsong. 15. En fullkomligt bisarr siffra. Spelaromsättning av det slaget signalerar kris, kaos, kalabalik. Käftsmäll på allt vad kontinuitet heter. Hasard med klubbmärket.

*. *. *

Som Mjällbysympatisör känner jag mig provocerad. De eländiga matchresultaten kan jag ta: med- eller motgång, man blir vid sitt lag. Men all denna turbulens runt om. Spelarflödet är bara ena sidan av ettöringen. På den andra finns tränarcirkusen...sex olika under de tre senaste åren, om jag räknat rätt. Ja, dagens fotboll är marknadsstyrd. Spelare och tränare kommer och går. Köps, säljs, lånas, dumpas, kickas. Att just Mjällby skiljer ut sig som extremernas extrem på denna marknad är dock sorgligt. Vad hände med lågbudgetprofilen? Ödmjukheten? Självbilden? Jämförbara klubbar som t ex Varberg och Kalmar skulle aldrig handla spelare i samma omfattning. Inte ens de stora elefanterna gör det. Scoutar man rätt från början eliminerar man helt enkelt behovet.

*. *. *

Där har Mjällby tyvärr misslyckats kapitalt. Ytterst få av alla de nya har slagit sig in i startelvan. Flertalet sitter bänk, någon har skickats hem, andra lär möta samma öde inom kort. Mjällby kan ju inte gärna ha en massa överflödsspelare på avlöningslistan. Återstår att se hur det går för Elias Andersson. Killen är absolut en duktig fotbollsspelare i grunden - men det har de 14 andra också varit. Åtminstone i den stund de presenterats. Konsten är att forma ett lag, och det är faan inte lätt i full storm. Själv tycker jag inte målet är värt desperationen. Hellre ett stabilt Mjällby i superettan än ett superbräckligt Mjällby i allsvenskan. Faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar