måndag 8 april 2024

Läget, Jansson?

Fin match av MFF igår. 2-0 mot Hammarby, båda målen av Kiese. Spelmässig spetskvalité i framförallt Nanasi, Pena och Berg Johnsen. Men mest berörande i mitt synfält: Pontus Jansson, kaptenen. Efter mer än tio år utomlands, flertalet i den brittiska brutalfotbollen, borde han vara mätt och märkt. Åtminstone något lite. Icke. Jansson brinner än, inställningen är en ung blådåres. Annars hade han knappast slängt sig mitt i bollbanan bara för att täcka det skott som kunde resulterat i ett reduceringsmål för Hammarby. Den prestationen blev min bestående minnesbild, höjd över allt annat i matchen.

*. *. *

Han är en mycket speciell man, Pontus Jansson. Kanske unik i allsvenskan. Vem mer är lika tydligt spelare och supporter? Jag vet ingen. Jansson är en i laget men också en på ”berget”. Han har själv stått där, känner kulturen, försvarar den vid behov. Det har han fått en del skit för. Jansson är inte den som väger sina ord på guldvåg, ibland går supportern i honom bananas. I grund och botten en enkel påg med MFF i dna:t. Älskad av sin klubb, älskad av reportrar som vill ha raka uttalanden. Själv ”älskar” jag kanske inte Jansson, det vore att ta i, men jag gillar honom skarpt. Och bekymrar mig lite också.

*. *. *

Jag undrar helt enkelt hur han mår. Innerst inne, liksom. Alla dessa år i England. Den fotbollen. De nickduellerna. Närkamperna. Smällarna. Intensiteten. Kompromisslösheten. Galen nivå på allt, en helt annan värld än allsvenskan. Vad gör det med kroppen? Med knoppen? Illa, visar en del kända exempel. Jag anar att även Jansson har ”känningar”, förhoppningsvis godartade. Såg att han satte sig ner vid något tillfälle mot Hammarby, tvingade fram en avblåsning för att få behandling. Var säker på att han skulle bytas ut, underskattade hans adrenalin. Jansson tänjer gränser, hoppas MFF:s medicinska team har koll.

*. *. *

Kan ett inhopp på typ sju minuter göra intryck? Absolut, om du frågar mig. Elison Makolli, ung MFF-planta, hann visa både mod och respektlöshet. Plus spelskicklighet. Mittback, användbar även som ytterback. Den killen kommer att gå långt, det är min bestämda känsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar