torsdag 25 april 2024

đŸŽ€ FrĂ„n Diana till Imagine 🎾

Paul Anka, nĂ„gon? Aha, mannen som plĂ„gade vĂ€rlden med en kĂ€rlekssĂ„ng till ”Diana” redan nĂ€r han var pojke. Och dĂ„ talar vi 1957, möjligen -58. LĂ„ten blev en sĂ„ kallad monsterhit, ingen som idag Ă€r 70 eller Ă€ldre kan ha undgĂ„tt den. SjĂ€lv fick jag den i öronen varje gĂ„ng jag gick till VĂ€stra Marks IP i Karlskrona för att se Saltö BK spela fotboll. LĂ„ngt innan jag hunnit fram hörde jag ”Diana” dĂ„na över nejden, dĂ„tidens högtalarsystem lĂ€mnade rent volymmĂ€ssigt inget i övrigt att önska. Om jag gillade lĂ„ten? Jovars. Men mer artistnamnet. Paul Anka liksom. Eller som man sa i Göteborg: Palle Anka, bror till Kalle. Obs, det sista mitt eget hitte-pĂ„.

*. *. *

Och varför skriver jag om Paul Anka nu, drygt 65 Ă„r senare? PĂ„ förekommen anledning. Mannen Ă€r ”still going”, fortfarande produktiv. Beviset kom pĂ„ Spotify hĂ€romdan. Ny singel: Imagine. Just det, John Lennons gamla klassiker. Med Paul Anka, 82. Pinsamt? HĂ„rresande? Genant? Inte alls, om du frĂ„gar mig. Det finns ett otal covers av Imagine, detta Ă€r i mina öron en av de bĂ€ttre. Paul Anka gör den med respekt och vĂ€rdighet. StĂ€mman Ă„ldrad men tonsĂ€ker, melodiöst rĂ€tt nĂ€ra Lennons original frĂ„nsett en liten (onödig) tonartshöjning alldeles i slutet. En smĂ„tt berörande överraskning, gjuten pĂ„ min spellista framöver. Jag gillar nĂ€r gamla favoriter hör av sig - och har inget principiellt emot covers.

*. *. *

VĂ€rlden behöver kanske inte ytterligare en version av Imagine men om nĂ„gon har all rĂ€tt i vĂ€rlden att tolka andras lĂ„tar kan det vara just Paul Anka. SĂ„ som andra ofta tolkat hans. KarriĂ€ren igenom - nĂ„got enstaka album undantaget - har Paul Anka annars varit sin egen lyckas lĂ„tsmed. Diana, Lonely Boy, Dance On Little Girl, Cinderella, Love Me Warm And Tender, Having My Baby; alla de stora hitsen har han skrivit sjĂ€lv. Liksom den odödliga texten till Sinatra’s My Way, ursprungligen en fransk melodi. Jag skulle kunna rĂ€kna upp minst 100 Anka-lĂ„tar till som jag haft pĂ„ skiva eller band, nĂ€st efter Roy Orbison konkurrerade han ett tag om andraplatsen pĂ„ min personliga pop-i-topp-lista.

*. *. *

Idag Ă€r Paul Anka ensam kvar av alla som förgyllde min ungdomstid med efterhĂ€ngset örongodis. Åtminstone den siste som alltjĂ€mt levererar. Roy Ă€r borta sedan lĂ€nge. Del Shannon likasĂ„. Elvis. Jerry Lee. Med flera, med flera, saliga i Ă„minnelse. Och nej, nĂ„gra stora hits fĂ„r han förstĂ„s inte lĂ€ngre, Paul Anka. Dagens populĂ€rmusik Ă€r inte som gĂ„rdagens. Men ge gĂ€rna Imagine en chans. Det Ă€r han vĂ€rd, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar