fredag 21 april 2023

Karlskrona tillbaka på handbollskartan

OV Helsingborg-HF Karlskrona 21-26. Vad säger man? Fredagsmys de luxe säger man. HFK gör vad allsvenska lag inte brukar göra: klarar att gå upp i handbollsligan kvalvägen. Vinner den femte och avgörande matchen, får mig att ångra en del utfall under säsongen. Det är ju så: man hackar gärna på den man gillar. Av förtvivlan, av frustration. Och HFK hade några gåtfulla svackor i seriespelet, det kommer man inte ifrån. Glömt ikväll. Bäst när det gäller!

*. *. *

Jag ”såg” matchen på min iPad, mål för mål. Nånting säger mig att målvakten Tomic var till sin fördel, nio insläppta i andra halvlek skvallrar. Och apropå nio: så många gånger antecknade sig Axel Söderqvist i målprotokollet. Ung Växjögrabb, kom till HFK i förfjol. En doldis i lagbygget, ganska sällan förstavalet på vänsterniopositionen. Fantastiskt att just han stiger fram som skarprättare. Karlskroniten i mig jublar - idrottsvännen i mig beklagar OV. Hårt att åka ut igen.

*. *. *

Jag med mina förhandsspekulationer. Lugi drog ett löjets skimmer över dem ikväll. 36-26 mot Skånela. Total utklassning. Bra gjort av Lugi att bemästra situationen och säkra ligakontraktet. Nu återstår ”bara” att forma ett lag för nästa säsongs prövningar. Några tongivande kuggar försvinner, nya måste in. 17-åriga superlöftet Axel Månsson (han stannar väl?) förtjänar rimligt understöd, helst nåt rutinerat. Annars lurar kanske ett återbesök av kvalspöket.

*. *. *

Mer handbollsglädje: Kristianstads damer höll sig kvar i högsta serien, vann kvällens avgörande match mot Boden. Grattis, grattis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar