fredag 23 september 2022

Dagen-efter-tankar kring HK Malmö

Var lite fundersam när jag cyklade hem från HK Malmös match mot Hallby igår. Är det inte lite profilfattigt i laget numera? Ont om publiktjusare? Jag kom på mig själv med att sakna flera före detta ”HK-hjältar”. Nebojsa Simic. Adam Lönn. Linus Persson. Mirsad Pecikosa. Carl Johan Andersson. Hampus Nygren (som satt på läktaren med lillgrabben). Jag ser inga som axlat fallna mantlar, inga som brinner för HK och handbollen som de nämnda såg ut att göra. All respekt för dagens spelare men vem tar en smocka för laget? Vem gör en Lönn, dvs välter en hel försvarsmur? Vem fyller Mirsad’s skor på mittsex? Vem flirtar med publiken?

*. *. *

Jag hade hoppats en del på Charles Hugosson, fjolårets värvning från Hallby. Han var både spektakulär och effektiv där - men i Malmö väntar vi fortfarande på något utöver det alldagliga. Mittsexan Max Santos gillar jag, han har fått kriga i olika klubbar under flera år för att bli ”erkänd”. Känns som han är nåt på spåren nu, spelade i princip hela matchen igår. Inte som Pecikosa än, långt därifrån, men kanske, kanske med tiden. En som jag saknade i gårdagens match var Alfred Olsson, ny från Vinslöv (och dessförinnan HIF Karlskrona). Tänkte inte på om han fanns med på bänken, på banan var han i alla fall inte. Synd. HK hade behövt Olsson för att avlasta Magnus Persson på h9-positionen.

*. *. *

Jag hade läst en del om föryngring i HK. Att den nye tränaren Sätherström skulle växla spår, satsa mer än tidigare på talangutveckling. Av detta märktes ingenting. Laget såg tunt ut. Fyra man alternerade på nio meter - M P nonstop - och sexmetersbesättningen var exakt samma från avkast till slutsignal. I målet dock en egen förmåga, på tvärs med traditionerna: Erik Helgsten. Något ojämn, men stundtals utmärkt. Kan nog bli en publikfavorit vad det lider. Betydelsen av sådana ska inte underskattas. Tänk en Hampus Dahlgren i HK:s tröja. En Nacor Medina. Någon av Månssonbröderna. Jag höll nästan på att skriva Brännberger av bara farten. Nog hade det blivit roligare att gå på handboll i Malmö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar