torsdag 8 september 2022

Befriande inlägg i aktuell fråga

Dagens bästa läsning i Sydsvenskan: inlägget under Aktuella Frågor på sidan A4. Det handlar om integration. Borde läsas av alla som verkar föredra segregation. Eller ännu hellre repatriering (återvandring). Däribland vissa partiledare. Rätt många faktiskt. Lättare att nämna undantagen: C, MP, V i någon mån. Övriga fiskar mer eller mindre ogenerat i SD:s vatten. Invandringen är problemet, punkt. För stor, för dyr, för jävlig. Nyanser? Inga. Visioner? Glömda. Hoppet? Ute. Sverige har ångrat sig, liksom. SD har haft rätt hela tiden, även när partiet kallade sig BSS. Det är kontentan av debattklimatet i den nu pågående valrörelsen. Så tack till skribenterna i Sydis - Mardin Baban och Nick Doggen i den ideella organisationen Nya kompisbyrån; befriande med avvikande röster.

*. *. *

Såg gårdagens så kallade Statsministerduell i tv. Magdalena Andersson vs Ulf Kristersson. Tar emot att säga, men den senare vann. Om man nu ska tala om vinnare när Andersson nästan lämnade walk over. Okej, jag överdriver. Ett par gånger blixtrade hon till och argumenterade som det anstår en S-ledare. Men desto oftare yttrade hon orden ”jag håller helt med Ulf Kristersson” eller nåt liknande. Det hörde man aldrig Göran Persson säga i en duell med Carl Bildt. Eller med Fredrik Reinfeldt. Sossarna stod för sitt, Moderaterna för sitt, däremellan fanns en prestige som inte var förhandlingsbar. Jag fattar att Magdalena Andersson har nån taktisk tanke med sin annorlunda hållning - men jag tvivlar på att väljarna uppskattar den. Själv blev jag beklämd av att höra henne instämma i Kristerssons SD-klingande tirader om invandring/integration.

*. *. *

Får jag bjuda på ytterligare ett lästips i dagens Sydis? Tack. Ledaren i högerspalten på sidan A2. Mycket klargörande kring de intima banden mellan M och SD. Obs, inget moraliserande. Jag tycker det är bra när partier skingrar eventuella dimmor och kommer ut i offentligheten som samma andas barn. Men allra bäst tycker jag fortfarande om Annie Lööf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar