torsdag 18 augusti 2022

”Man ska inte klaga”. Inte?

Värmebölja. Finns det nåt äckligare? Nåt farligare? Tvivlar. Jag har haft en elakartad påhälsning av corona, men detta känns faan i mig värre. Var finns vaccinet när man skulle behöva det? Människan - jag menar i första hand den nordiska - är inte gjord för 30 grader i skuggan. Hallå, i skuggan. Dit man normalt flyr för behaglig svalka, där sitter man nu som fånge i en överhettad bastu. Svettas floder, kippar efter luft. Laddar högern - om ifall någon skulle komma förbi och yttra den provocerande frasen ”man ska inte klaga”. Inte? När benen svullnar till trästockar? När man eventuellt håller på att stryka med? När faan ska man få lov att klaga om inte då?

*. *. *

Nä, hjälper mot själva saken gör det inte. 30 grader är och förblir 30 grader. Man kan liksom inte klaga bort helvetet. Ännu mindre det egentliga problemet. Sitt eget åldrande. Det är ju vad det faktiskt handlar om; vätskebalans, blodcirkulation, hela kroppsmotorn inklusive reservdelar. Allt det där som sällan blir bättre med åren. Snarare tvärtom - alldeles oavsett väder och vind. Men gärna förvärras dramatiskt när temperaturen skenar mot 30. Därför är det rimligt att klaga, tycker jag. Kanske till och med nyttigt. Tiga och lida är den uppgivnes alternativ, gny och gnälla främjar vitalitet och välbefinnande. Lättar på trycket, lindrar plågan. Inte mycket, men något.

*. *. *

Tacka vet jag barnen. De klagar inte på någon extremhetta. Ingen jag har hört i alla fall. Barn är klokare än så - och drivs förvisso av andra impulser. Spring i benen t ex. Lek i hågen. Badlust, livsglädje, oförstörda kroppar. Värmebölja inte som problem, utan som definitionen av sommar. En gång var man själv precis så, vill jag minnas. Gårdagens busungar, dagens klagokör. Människans naturliga utveckling, från ax till limpa. I morgon något svalare. Eventuellt regn. Möjligen åska. Allt enligt aktuell prognos. Bäst att ta den med en nypa luft, det där låter ju för bra för att vara sant. Och nej, jag har inte glömt situationen i Ukraina. Det finns problem och - problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar