fredag 24 juni 2022

Glad Midsommar - utan robot...

Nu ska jag försöka vara snäll och förstående, det är ju trots allt midsommarafton. Men. När min morgontidning bjuder på så kallade robottexter är det svårt att inte bli förbannad, så mycket kan jag säga. Idag händer det igen. Ett par programmerade rader från det prestigeladdade Balkanderbyt mellan Croatia och Bosnien i fotbollens division 5. Ingenting om själva matchen, inte ens målskyttarna. Icke en stavelse som kan kallas journalistik. Jag vet. Ingenting är längre som förut. Tiden står inte still. Tekniken går framåt. Bemanningen krymper. Pappersupplagan likaså. Och av bara farten respekten för läsarna. Allt hänger ihop. Det enda som - i grund och botten - är sig likt är föraktet för den ”lilla” sporten. Eliten går fri, MFF ligger kvar i gräddfilen. Småklubbsfotbollen tar smällen.

*. *. *

Det säger något om redaktionsledningars syn på världen, liksom. Jag menar, vad hindrar ”roboten” från att jobba med t ex bok- eller filmrecensioner? Nyhetstexter i stort? Ingenting rent tekniskt, såvitt jag förstår. Bara det redaktionella förnuftet. Skam att detta inte inkluderar allt innehåll i tidningen. Robottexter är, med ett gammalt bortglömt ord, en styggelse. Borde förbjudas i lag - om nu inte branschen är förmögen till självsanering. Punkt. Jag som faktiskt var på plats kan berätta att Croatia-Bosnien var en spännande match. Slutresultatet 1-2 speglar i och för sig ingen ”rättvisa”: Croatia dominerade både markant och konstant. Men sådan är fotbollen: målen räknas, inget annat. Jo förstås, målvakten räknas i högsta grad. Bosnien hade ett lejon i buren. Är han sådär bra alltid spelar han definitivt i fel serie.

*. *. *

Vad Bosnien dessutom hade var en centertank. Och då menar jag tank. Missade hans namn, tyvärr, men nåt större har jag nog inte sett på en fotbollsplan. Någon skojade om hans tröjnummer 99, att det kanske stod för matchvikten. Där kunde jag inte avhålla mig från ett påpekande: tresiffriga tröjnummer existerar inte. Men bra var han, tvåmetersbjässen med rondören. Otroligt nyttig för sitt lag, hopplöst krävande för Croatias ordinärt vuxna försvarspjäser. Solen gassade över Kroksbäcks IP, uppemot 300 pers var där. En fin publiksiffra i division 5. Synd att de flesta fick vända hem besvikna...till tonerna av ett närmast bisarrt avgrundsjubel i Bosnienlägret. Stort att vinna derbyt, det får man förstå. Slutligen: Glad Midsommar alla vänner av småklubbsfotboll. Släpp inte in nån robot vid festborden, lova det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar