tisdag 2 februari 2021

Även den bästa har en del att förklara

För undvikande av missförstånd: jag tycker om Sydsvenskan. Har jobbat där i 44 år, upplevt olika epoker, alltid känt att jag varit på den bästa av tidningar. Nu är det tolv år sen jag slutade och inget har förändrats i sak. Sydis förgyller min dag. Det finns hur mycket intressant läsning som helst. Från opinion till kultur, från inrikes nyheter till utrikes. Från de små notiserna till de stora reportagen. Jag kan fortfarande sakna lokalsporten, absolut. Men inser så klart sambanden: offras personal offras också delar av tidningens innehåll. Och då skär man först i det lättskurna, sådant som egentligen aldrig varit redaktionellt högprioriterat (men möjligen uppskattat av den s k läsekretsen). Hursomhelst. Jag tar det som en stolt man, inte som en sårad surgubbe.

*. *. *

Förlåt en lång inledning till mitt verkliga ärende. Det kommer nu. Sportredaktionen bjuder. Och än en gång i form av en taskspark mot HK Malmö. Stadens handbollslag leder ligan och tar ikväll emot Önnered i Baltiska hallen. För Sydissporten är detta totalt ointressant. Inte en rad, inte minsta lilla förhandstext någonstans. Trots åtta sidor. Lugis bortamatch mot Varberg bedöms som intressantare. Fyra spalter där - och ett helt uppslag till kvällens hockeyderby i Ängelholm. Alltså. Jag har ställt frågan förr men den tål att upprepas: vad har HK Malmö gjort Sydsvenskan för ont? Dagens hemmamatch är (minst) den tredje på rad som förbigås med kompakt tystnad. Vi snackar system, inte slump.

*. *. *

Man kan tycka vad man vill om förhandstexter. Att de är reklam, att de borde förbjudas etc. Men det är ju liksom en annan fråga. När en och samma klubb ständigt förfördelas av en och samma tidning kräver det en förklaring. Sydsvenskans nye chefredaktör Kanje brukar kommunicera med läsarna en gång i veckan, här har han en gyllene chans att skingra dimmorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar