fredag 12 februari 2021

I väntan på ny vår - och normalt liv

Minus 12 utanför husknuten. Svag vind, tack och lov. Annars hade man fått tillfredsställa Folkhälsomyndigheten. Isolera sig, stanna inne. Sätta mentalhälsan på spel, ta avstånd från själva livet. Jag vägrar. Tolv minus biter i skinnet, lång isolering fastnar i sinnet. Själv drabbad av det fördömda viruset har jag inte ändrat uppfattning i sak. Restriktionsorgier eller rena förbud räddar oss liksom inte från Ödet. Vore det så väl hade Sveriges redovisade dödstal i covid -19 rimligen reducerats avsevärt.

*. *. *

Ett drygt år har den alltså pågått nu, fjärde pandemin i min livstid. Asiaten, Hongkong och Svininfluensan tidigare. Nog så allvarliga, framförallt de två förstnämnda. Ingen av dem dock föremål för statligt ingripande. Folk fick lov att gå på match. På bio. På konsert. På krogen i visshet om att öl kunde inmundigas även efter klockan 20.00. Livet rullade, samhällshjulen snurrade. Och ett visst antal människor gick bort, så som ett visst antal människor alltid gjort och alltid kommer att göra. Förlåt om jag låter cynisk, det är inte min mening.

*. *. *

Men apropå dagens köldknäpp. En sak är säker: slutet på vintern är närmre än slutet på coronan. Detta skänker tröst och väcker förtvivlan på en och samma gång. Våren kommer, kanske redan om några veckor. Då blir småfåglarna så lyckliga att de kvittrar i snåren, just nu tar de skydd i buskagen utmed husfasaderna här där jag bor. Vet inte om fåglar fryser men det ser så ut. Mitt barnbarn, 3 år, sa visserligen ”tur dom har päls”. Hade inte hjärta att säga emot, tids nog lär hon sig allt om ”fjädrar”. En helt annan fråga är om det finns något ”tids nog” för virus, något som helst hopp om slutet.

*  *  *

Det verkar inte så. Låter inte så. Restriktioner består. Publikförbudet på arenaidrott ligger fast. Nöjesevenemang har gått i putten urskiljningslöst. Isolering och distansering är fortsatt honnörsorden för smittbekämpning. Och så är vaccinet försenat. Om nu just det spelar någon roll. Senast i morse hörde jag en expert varna för tredje vågen - alldeles oavsett vaccinet. En annan hälsoprofet förespråkade trippelmunskydd. Förmodligen seriöst, corona lämpar sig inte direkt för skoj. Allt, precis allt, talar för att 2021 blir som 2020. Vad det gör med mänskligheten får framtida generationer forska i. Jag är glad att jag slipper veta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar