tisdag 5 januari 2021

Vägen tillbaka - utan teknisk support

Utslagen vid årsskiftet. Kärnfrisk idag. Jag? Nej, min dator. Mitt internet, mitt liv. Bloggen, musikprogrammet, mailboxen...tack Teknisk Support för att ni botade haveriet på fem dar. Jag hade ställt in mig på längre tid än så. Betydligt längre. Nedstängningen kom så plötsligt och dramatiskt, mitt i en fotbollsmatch. Följt av diverse meddelanden som lät direkt hotfulla, åtminstone för en digital dingalist som denne. Två veckor, kanske tre. Sa min magkänsla. Duktigt folk där på Teknisk Support, konstaterar jag här och nu. Utan att förstå ett skit av själva saken.

*. *. *

För människokroppen finns ingen Teknisk Support. Tur det, får jag nog säga. Pilla på distans kan man göra i nätverk å sånt, min egen lekamen överlämnar jag hellre åt ödet. Eller åt läkarvetenskapen. Den fixar förvisso inte covid på fem dagar men det beror på att utmaningen är så mycket större. Jag pratade med min doktor på telefon i morse. Han sa ”räkna med en månad”. Längden på vägen tillbaka alltså. Det är lugnt, jag har vad som krävs. Tålamod. Insikt. Tacksamhet. Jag var totalt slut för bara någon vecka sen. Man reser sig inte från det läget över en natt. Inte vid 75, inte med covid-19. Tröttheten hänger i, lungkapaciteten sviktar. Men andra symptom är borta, den övervägande känslan är positiv. Försiktigt positiv. Viruset är nyckfullt, det vore dumt att ta nånting för givet.

*. *. *

Nästa vecka börjar VM i handboll. Det tänker jag titta på. Vem som vinner? Inte Sverige i alla fall. Känns som vi aldrig varit längre från tronen än just nu. Spelare som lagt av, spelare som lämnat återbud, spelare som petats; varför vet bara nye förbundskaptenen Solberg fra Norge. Själv funderar jag över trivselfaktorn’s betydelse. Skulle verkligen Stycket och Ekberg hoppa av en VM-turnering om bossen var en trivselspridare? Tvivlar. Men föralldel, jag kan ha fel. Duon har kanske nått en punkt i livet där handbollen helt enkelt blivit försumbar i förhållande till annat. Respekt för det i så fall. Kommer dock att sakna dem på VM. Lukas Nilsson likaså. Tollbring. Arnesson. Ska jag tippa en vinnare blir det Frankrike. Fantasilöst? Så in i bomben. Egypten t ex hade varit roligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar