måndag 18 januari 2021

Perssons magnifika genombrott

Sverige-Egypten 24-23. Linus Perssons stora genombrott i handbollslandslaget. Helsingborgskillen som kom till HK Malmö redan vid 17 och först tio år senare lämnade för proffsspel i Frankrike gjorde åtta mål i matchen, däribland det sista helt avgörande. Om jag nu inte missminner mig av ren upphetsning. Egypten  är en skalp i detta VM, det kommer man inte ifrån. Värdnation vilket alltid är en fördel, skyhög potential, vissa spelare som överglänser det mesta i turneringen. Förstår knappt hur Sverige kunde vinna. Jo, lagarbetet förstås. Inställningen. Metodiken, uthålligheten. Men inte bredden: förbundskapten Solberg gick runt på få spelare, förstauppställningen kördes extremt hårt. Kan straffa sig senare i turneringen. Slutligen: har jag sagt Persson måste jag säga Gottfridsson. Den svenske playmakern har en handbollsskalle som nästan ingen överträffar. Ikväll låg han, direkt eller indirekt, bakom alla målen. Överdrev jag nu? Kanske, men inte med mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar