fredag 29 januari 2021

Sverige till final!

Sverige-Frankrike 32-26. Sverige i VM-final i handboll! För första gången på tjugo år! Ingen såg det komma, ingen trodde det var möjligt. Alltså. Det är såna här prestationer som jag, 75 fyllda, fortfarande blir seriöst rörd över. Såg ni tv-intervjun med Hampus Wanne efter upplösningen? Vilken kille! Vilket underbart språkrör för laget! Snacka om kollektivt lyckorus. Och jag min dummer som före turneringen ifrågasatte huruvida den nye förbundskaptenen Solberg var en trivselspridare. Precis vad han var och är, annars hade detta aldrig kunnat ske.

*. *. *

Wanne förresten. Den glade göteborgaren gjorde elva mål i matchen. Daniel Pettersson i högerstruten sex. Kanterna var e-t-t svenskt segervapen. Palicka i målet ett annat. Tolv räddningar totalt. Några riktigt svettiga, en som borde bli frimärke. Ändå är det laget som ska hyllas, mängden av krigare. Carlsbogård, Lagergren, Claar, Darj, Sandell...stopp och belägg innan jag räknar upp alla. Men vänta nu. Glömde jag Gottfridsson? Aldrig i livet. Den mannen förtjänar bara att nämnas separat. Det huv’et, det hjärtat, den kärleken till handboll. Faan, grabben måste va från Ystad.

*. *. *

Mitt i alltihopa kom jag att tänka på Linus Persson. Hemskickad från VM-festen med hjärnskakning - och redan bortglömd. Åtminstone av Johanna Ahlm, s k studioexpert i tv. I sin analys av lagen framhöll hon att Frankrike tappat ett par skadedrabbade spelare under turneringens gång, medan Sveriges trupp förblivit intakt. Expertminnet är kort: Persson gjorde fem matcher och tjugo mål innan olyckan var framme. Sorgligt att han inte fick uppleva det ”gottigaste”. Förhoppningsvis är han dock kvalificerad för medalj, i annat fall rättfärdigas orättvisan.

*. *. *

Utan att ta något från Sverige bör kanske det franska målvaktsspelet nämnas. Det var - obefintligt. Den alternerande duon fick visst ihop tre räddningar sammanlagt. Då är det inte bara svårt att vinna i handboll, det är i princip omöjligt. Nu ska jag kolla på den andra semifinalen. Danmark-Spanien. Vidöppet, svårtippat. Jag hoppas på Spanien av en enda anledning: chansen till svenskt VM-guld ökar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar