måndag 11 januari 2021

Allsvenskan i mina tankar

Nej min själ. Nu har jag syndat på nåden länge nog. Man ska inte skriva egna bekymmer på andras näsor - eller som en mig närstående person, salig i åminnelse, brukade säga: har du inget roligt att berätta kan du lika gärna hålla tyst. Så inte ett ord mer om covid å skit nu, inte så länge ingenting händer. Men den dan jag känner att orken bär för en cykeltur...då jäklar släpper jag på alla restriktioner. I väntan på det kan man alltid fundera och fantisera kring fotbollsallsvenskan 2021.

*. *. *

Tar MFF hem den ”som vanligt”? Säkert. I förhandstipsen alltså. Oavsett. I skrivande stund vet ingen något om truppens slagstyrka. Stannar A C? Ahmedhodzic? Kiese har redan lämnat. Safari likaså. Och Rasmus Bengtsson, om inte Eric P återuppstår. Utan Safari och Bengtsson blir det inte mycket MFF kvar i MFF, så att säga. Men visst, duon droppades redan föregående säsong och då gick det ju bra ändå. Lite förvånande dock att inget nytt presenterats. Halvvägs in i januari brukar det ha hänt mer i flödet än en assisterande tränare. Låt vara att jag gillar just den nyheten: Jeff Aubynn är en gammal favorit, kul att MFF visar honom förtroende.

*. *. *

Ny besättning på tränarposten blir det även i Mjällby. Marcus Lantz fick ju lämna trots resultat högt över alla rimliga mål. Mystiken kring detta blir knappast mindre av att klubben ersätter honom med assistenten. Christian Järdler står liksom för allt utom förnyelse. Och om det nu var en ny Lantz Mjällby var ute efter förstår jag fortfarande inte varför man gjorde sig av med den gamle. Att Järdler var Lantz’s högra hand betyder inte att han kan axla hans mantel rakt av. Så okomplicerad är sällan fotbollen. Kanske därför Mjällby garderat upp med nestorn Alf Westerberg som ny assisterande tränare? Han kan nog bli huvudansvarig snabbare än han säger ”sillastrybare” - men obs, detta är inget jag önskar, Järdler har min sympati. Tufft jobb oavsett: att Mjällby ska kunna upprepa fjolårssuccen finns inte på kartan.

*. *. *

Apropå tränare ser jag att Rikard Norling fått nytt jobb. I Norrköping den här gången. Låter som hasard. Från klubbens sida. Man vet aldrig vad man får med Norling, guld eller grus. Det enda säkra är filosofiska tankefigurer som ingen riktigt begriper, där saknar Norling motstycke i den svenska tränarfamiljen. Må det gå honom väl i gamla fina Norrköpingskamraterna - men förlåt om jag tvivlar. Slutligen. Räkna med publikförbud på allsvensk fotboll även 2021. Absolut ingenting talar för något annat. Det är trist till den grad att orden tar slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar