torsdag 16 juli 2020

Inte Mjällbys kväll - eller spelprogram

Av alla matcher jag sett i årets fotbollsallsvenska ska ju nån vara den sämsta - och den såg jag ikväll. Varberg=Mjällby 1-0. Herregud så torftigt. Riv och slit, stök och bök i 93 minuter. Varbergsmodellen. Sagt med motvillig beundran för en nykomling som ingen tagit riktigt på allvar. Mjällby gjorde det kanske men gick i fällan, föll in i samma spelstil. 0-0 hade varit det logiska slutresultatet och säkert tillfredsställt båda parter. Domaren ville annat. I slutminuten. Jag säger inte att den avgörande straffen var feldömd, jag konstaterar bara att situationen gav utrymme för den sympatiska (oskrivna) regeln om ”hellre fria än fälla”. Vilket domaren gjorde på stopptid då Mjällby förnekades en straff trots tydlig hands i Varbergs målområde. Det där med konsekvens är inte domarnas bästa gren, det har demonstrerats vid flera tillfällen på sistone. Och när jag ändå surar: nästa gång möter Mjällby Örebro. Borta. Sjätte bortamatchen av nio möjliga. Vad är det för jävla spelprogram? Kom inte till mig och säg att det jämnar ut sig på sikt. Resor sliter, det finns liksom en anledning bakom det normala med växelvis matchande hemma/borta. Vad har Mjällby gjort för att förtjäna detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar