söndag 19 juli 2020

Fjällströms fotboll är inte min

Expertkommentator. Se där en ny födkrok för fotbollens slocknade stjärnor. Dplay, med sändningsrätt för både allsvenskan och superettan, kan väl nästan mönstra en komplett elva. Pär Hansson, Christoffer Andersson, Robert Åhman Persson och Stefan Ishizaki är några av de senaste tillskotten - och jag gillar dem alla, mer eller mindre. Svårare har jag för en ”tungviktare” i expertleden som Jens Fjällström. För mycket analys, för många ord. Fotboll är ingen vetenskap, det är en i grunden rätt okomplicerad sport som utförs av mänskliga varelser. Vissa gör det skickligare än andra, allt annat vore ju märkligt. Men Fjellström verkar älska att grotta ner sig i petitessträsket. I detaljerna. I djupsinnigheten. Det visar i och för sig att han tar expertuppdraget på allvar, vilket självklart är ett plus. Dessutom är han verbal, till skillnad från en del andra i branschen. Synd att han tappar enkelheten, rakheten - och allt oftare låter som besserwisser. Nu ska jag snart se MFF-Kalmar, kanske får jag Fjellström på köpet. Inga problem, det går att leva med. Dagens fotbollsexperter är generellt något vassare än den jag upplevde i barndomen. Ja, det fanns blott en. Bassen Sköld vid namn, bisittare till Lennart Hyland. I radion ty detta var före televisionens tid. Bassen var inte mycket för analys eller för att prata överhuvudtaget. Men när han väl sa nåt (max två gånger per halvlek) lyssnade man. Om jag minns rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar