söndag 3 mars 2019

Återuppstånden vånda

Jag skrev ju det efter Karlskronas seger mot AIK i veckan: lugnt och fint, ingenting är klart. Idag kom bekräftelsen. Karlskrona föll tungt 24-29 i hemmamatchen mot Lugi - och samtidigt repade AIK mod, utklassade IFK Ystad 36-29. Därmed återuppstod ovissheten kring handbollsligans bottenstrid. Med Hammarby som tredje part vad gäller jumboplatsen, den som ger direktnedflyttning. I sista omgången möts Karlskrona och Hammarby. Mycket talar för att allt avgörs där. AIK vågar jag nästan räkna bort nu: med fyra matcher kvar mot lag som inte har nåt annat än hedern att spela för skulle det förvåna mig om man inte tar åtminstone fyra poäng. Mer än så ger jag liksom inte för "hedern". Har jag rätt i min amatörprofetia når AIK minst 17 poäng. Karlskrona, med bara tre matcher kvar, har i nuläget 16. Möter närmast ett pressat IFK Ystad och därefter RIK, båda på bortaplan. Man skall aldrig rita en nolla i poängkolumnen på förhand, men nog ser det marigt ut. Särskilt om Karlskrona kommer till match med nio utespelare, vilket man gjorde idag. Nio...det hade lagen i 1950-talets gåhandboll, i vår tid är 13 det normala. Eller 14, nu blev jag plötsligt osäker. Skador och utlåningar till farmarlaget var visst förklaringen, mest säger det dock om HIF Karlskronas bräcklighet som förening. Alla som tror att t ex Lugi skulle komma till spel med nio man, räck upp en hand. Nå. Någon invänder kanske att Hammarbys läge är mer utsatt än Karlskronas. Sant. Om man nöjer sig med att bara skumma en haltande tabell. Bajen har fyra pinnar färre just nu. Men fem matcher kvar, den närmaste här i Malmö i morgon. Det räcker att Hammarby vinner en för att få till stånd ett avgörande i Karlskrona i slutomgången. Jag säger inte att utgången av en sådan match är given, jag konstaterar däremot att Karlskrona aldrig vunnit över Hammarby under åren i handbollsligan. Sju försök, sju förluster. Ett ytterligare aber för Karlskrona är målskillnaden: i särklass sämst i konkurrensen. Låter jag negativ? Inte min mening. Försöker bara beskriva hur det känns att hållas på halster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar