torsdag 7 mars 2019

De vita marodörerna

Det är inte bottenlagen som avgör handbollsligans nedflyttningsstrid. Det är Redbergslids IK. Den stora, stolta, stöddiga Göteborgsklubben som en gång kallades "De vita eleganterna" och som i kraft av gamla meriter fortfarande toppar maratontabellen. Som handbollsvän hade jag gärna högaktat en sådan klubb - men det går bara inte, broarna är brända. RIK:s senaste "meriter" får mig att må jävligt illa. Om inte den dagsaktuella serietabellen blåljuger - och det gör aldrig en tabell, enligt en populär floskel i idrottssammanhang - är RIK klasser bättre än lag som Önnered och AIK. Ändå låter man sig förnedras av båda. Utklassas på sin egen hemmaplan. Skita fullständigt i hedern, bara för att den egna slutspelsplatsen är klar. Spotta Önnereds och AIK:s bottenkonkurrenter rakt i ansiktet. Missförstå mig rätt: jag har ingenting emot välgörenhet, tvärtom. Men för bövelen...inte i elitidrott. RIK:s "prestationer" strider mot tävlingsidéns själva grundbult: att i alla lägen göra sitt bästa. Försöka vinna även när man inte måste. Det är inte givet att det går, självklart inte. Förlora är i princip okej. Fast kanske inte med skämtsiffrorna 12-35 som just RIK gjorde här i Malmö tidigare under säsongen, och definitivt inte för att man "skiter i vilket". Nu möter detta sorglösa RIK Karlskrona i sin nästa hemmamatch. I (o)anständighetens namn kan man ju hoppas på en ny donation - men det kommer icke att ske. Två bjudningar följs knappast av en tredje. Så låga tankar har inte ens jag om "De vita marodörerna".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar